دکتر بهزاد نعمتی هنر، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ لاپاراسکوپی

بارداری پس از عمل لاغری چگونه است؟

آنچه در این مقاله میخوانید 🔻

با امکان رسیدن به تناسب اندام و وزن ایده‌آل در زنان با بیماری های چاقی٬ متقاضیان بیشتری خواستار عمل جراحی شده اند. اکثر این زنان در سن بارداری بوده و این سوال مطرح می‌شود که آیا عمل رفع چاقی روی باروری زنان تاثیرگذار است؟ چه مدت زمانی بعد از انجام عمل جراحی لاغری می‌توان باردار شد؟ شرایط بارداری و شیردهی بعد از عمل چگونه است؟ این سوالی است که ذهن اکثر خانم‌هایی که قصد انجام جراحی‌ را دارند درگیر می‌کند، در این مقاله سعی می‌کنیم به این پرسش‌ها پاسخ کامل بدهیم.

 کدام عمل‌های لاغری برای زنانی که قصد بارداری دارند مناسب است؟

می‌دانیم که اکثر بانوانی که دچار اضافه وزن مفرط هستند با مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای بسیاری از جمله تغییرات هورمونی، سندروم تخمدان پلی کیستیک، دیابت، فشار خون و … روبه‌رو هستند که این مسئله خود می‌تواند باعث تاخیر در بارداری و در شرایطی حتی بارداری خطرناک باشد.

بنابراین این دسته از خانم ها اگر قصد مادر شدن داشته باشند بهتر است که با انتخاب یکی از شیوه‌های جراحی لاغری ابتدا به وزن ایده آل برسند و سپس اقدام به بارداری کنند.

هیچ نشانه‌ای از این که کدام یک از عمل‌ تاثیر بیشتری در بارداری دارند وجود ندارد. پس در این شرایط خانم‌ها می‌توانند با توجه به صحبت‌های پزشک متخصص و در مشاوره با او یکی از روش‌های جراحی رفع چاقی اعم از بای پس، اسلیو، بالون یا حلقه معده را انجام دهند و سپس اقدام به بارداری نمایند.

انجام این جراحی‌ با از بین بردن بیماری‌های زمینه ای یاد شده شانس بارداری را در خانمها به مراتب افزایش می‌بخشد.

چه زمان بعد از عمل لاغری می‌توان باردار شد؟

در ابتدا باید بگوییم که هیچ محدودیتی برای باردار شدن خانم‌ها بعد از انجام جراحی‌های بیماری چاقی وجود ندارد، بلکه شانس این افراد در مقایسه با افراد چاق برای باردار شدن به مراتب بیشتر خواهد بود. البته باید بارداری با صلاح دید و مشورت پزشک و با مراقبت‌های خاص در مدت زمان مشخصی که پزشک تعیین می‌کند  اتفاق بی‌افتد.

از آنجایی که رسیدن به وزن ایده‌آل بعد از دوران نقاهت جراحی لاغری ممکن است یک پروسه بیش از یکساله داشته باشد، اکثر پزشکان معتقدند که بعد از جراحی‌های لاغری با توجه به دارو درمانی و شرایط نقاهت بیمار، بهتر است که برای بارداری یک مدت زمان 18 ماه تا 2 سال را در نظر گرفت.

بعد از جراحی‌های لاغری تا رسیدن به وزن ایده آل و شرایط پایدار خانم‌ها ممکن است شرایط استرس و دردهای فراوانی را تحمل کنند، بنابراین ضرورت دارد که تا رسیدن به یک وضعیت پایدار از نظر روحی و جسمی برای بارداری صبر کرد.

یکی از مهمترین نکاتی که در این زمینه باید به آن دقت کرد این است که خانمی که جراحی لاغری انجام داده است باید به ثبات وزنی برسد و سپس اقدام به بارداری کند.

ضمن این که در دوران نقاهت ممکن است بدن دچار کمبود ویتامین‌هایی شود که قبل از اقدام بارداری با انجام آزمایشات پزشکی که پزشک معالج برای شما درخواست می کند باید هورمون‌ها، ویتامین‌ها و املاح بدنی بررسی شده و در صورت لزوم دارو درمانی شود.

بارداری بعد از عمل لاغری
برای بارداری بعد از عمل لاغری، بیمار باید ابتدا به ثبات وزنی رسیده و سپس اقدام کند

اقدامات لازم پس از جراحی لاغری برای سلامت مادر و جنین 

از آنجایی که اکثر شیوه‌های جراحی لاغری با کنترل و کاهش اشتها و کالری همراه است. مطمئنا بدن میزان مواد مغذی کمتری در دوران نقاهت دریافت خواهد کرد و ممکن است کمبود ویتامین و املاح معدنی رخ دهد که امری شایع و طبیعی است.

بنابراین خانم هایی که قصد بارداری بعد از جراحی لاغری دارند باید حتما از مکمل‌های ویتامینی استفاده کنند. ضمن این که بعد از طی شدن دوره دو ساله که اکثر پزشکان برای بارداری بعد از جراحی لاغری توصیه می‌کنند بهتر است که قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

در این شرایط معمولا پزشک با آزمایش‌های لازم میزان آمادگی بدن شما برای بارداری را می‌سنجد، در صورتی که از نظر جسمی و روحی آمادگی لازم برای بارداری را داشته باشید احتمالا به شما توصیه خواهد شد که زیر نظر یک پزشک تغذیه بدن خود را از نظر دریافت مواد مغذی و ویتامین‌های لازم تامین کنید، همچنین داروهای مکمل مورد نیاز برای شما تجویز خواهد شد.

اکثر خانم‌های باردار تهوع صبحگاهی را تجربه می کنند که این مسئله ممکن است در خانم‌هایی که جراحی لاغری انجام داده اند بیشتر باشد.

همچنین خطر ابتلا به دیابت و فشار خون بارداری در این مادران نیز همانند سایر مادران باردار وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود که این مادران باردار حتما در طی بارداری شرایط را تحت کنترل داشته و با یک پزشک متخصص تغذیه و پزشک لاغری خود در ارتباط باشند.

مکمل‌های مورد نیاز پس از عمل در دوران بارداری

در زنانی که با جراحی لاغری یا به صورت عمل اسلیو معده و یا عمل بای پس معده به وزن ثابت و ایده‌آل قبل از بارداری رسیده‌اند کمبود ویتامین‌هایی چون B12، آهن، ویتامین D و یا کلسیم کاملا طبیعی است.

از طرفی این ویتامین‌ها برای داشتن یک بارداری سالم و نرمال لازم هستند، بنابراین این دست از مادران باردار باید حتما از مکمل‌های ویتامینی در دوران اقدام به بارداری، حین بارداری و در دوران شیردهی استفاده کنند تا بدن آنها دچار مشکل نشده و جنین سالمی پرورش دهند.

بارداری پس از عمل چاقی
بانوان باید در سه دوره اقدام به بارداری، در حین بارداری و در شیردهی حتما از مکمل‌های ویتامینی استفاده کنند

با مشکل اضافه وزن در دوران بارداری چه باید کرد؟

اضافه وزن در دوران بارداری یک امر کاملا رایج است که بسیاری از مادران باردار آن را تجربه می‌کنند. اما در زنانی که قبل از بارداری جراحی داشته اند این مسئله کاملا متفاوت است، این زنان نباید بیش از 5 تا 10 کیلوگرم اضافه وزن داشته باشند. اضافه وزن بیشتر از این مقدار ممکن است خطر ابتلا به دیابت بارداری، فشارخون و عوارض دیگر را به شدت افزایش دهد.

به نظر می‌رسد که برای این دسته از زنان باردار دارا بودن یک رژیم تغذیه‌ای سالم و  مناسب در کنار مصرف مولتی ویتامین‌ها بهترین انتخاب خواهد بود.

پس برای داشتن یک دوره بارداری سالم و بی خطر بهتر است که در طول دوران بارداری از یک رژیم تغذیه‌ای مناسب زیر نظر پزشک تغذیه و با مشورت با پزشک جراح معالج برخوردار باشند.

شرایط شیردهی بعد از عمل های لاغری چگونه است؟

اغلب مادران بارداری که جراحی‌ لاغری را تجربه کرده‌اند می‌توانند به فرزند خود شیر دهند، اما باید توجه داشته باشید که بدن این مادران با مادران طبیعی از نظر میزان مواد معدنی و املاح کمی متفاوت است.

ضمن این که بدن این مادران مدام در معرض خطر کم شدن آب بدن قرار دارد، کمبود پروتئین، مواد مغذی و ویتامین‌ها در بدن این مادران باعث می‌شود که شیر آنها ارزش غذایی مناسب برای رشد نوزاد را نداشته نباشد، بنابراین اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که مادرانی که جراحی لاغری را تجربه کرده‌اند به جای تغذیه با شیر مادر، نوزاد خود را با روش‌های جایگزین شیر مادر تغذیه کنند.

برگرفته از:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3345131/

https://www.tommys.org/pregnancy-information/im-pregnant/weight-management/pregnant-after-weight-loss-surgery

دکتر بهزاد نعمتی هنر | متخصص جراحی عمومی
متخصص جراحی سرطان های گوارشی
فلوشیپ لاپاراسکوپی و چاقی در تهران
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نازنین
نازنین
2 سال قبل

سلام من عمل اسلیو انجام دادم که موفق شدم ۳۰ کیلو وزن کم کنم بعد از ۲ سال باردار شدم و توی این مدت ۹ کیلو وزن اضاف کردم که بعد از زایمان ۷ کیلوش باقی موند متاسفانه بعد از زایمان من مجدد ۳ کیلو اضاف کردم و الان وزنم استپ کرده و تغییر نمیکنه.من چه کار باید بکنم که وزن قبل از بارداریم برگردم.ممنون میشم منو راهنمایی کنین.

علیرضا
علیرضا
2 سال قبل

سلام آقای دکتر وقت شما بخیر، من از توی متن متوجه نشدم که کدوم عمل لاغری برای خانمی که بعدا قصد بارداری داره مناسبه. میشه راهنمایی کنید

محدثه
محدثه
1 سال قبل

سلام من دوسال اسلیو معده کردم میتونم قرص ال دی مصرف کنم ضرر نداره

.
6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x