دکتر بهزاد نعمتی هنر، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ لاپاراسکوپی

آیا جراحی لاغری درد دارد؟

آنچه در این مقاله میخوانید 🔻

درد سیگنالی است که اعصاب ما به هنگام اشتباه بودن چیزی، برای مغز می‌فرستند. تا سالها همه درد را یکی از عذاب‌های الهی می‌دانستند اما با گذر زمان و پیشرفت علم پزشکی، دیدگاه کلی به درد نیز تغییر کرده است. درد در واقع نعمتی است که به انسان نشان می‌دهد چیزی در جایی درست نیست و باید به فکر درمانش باشد. احتمالا بدون چنین نعمتی عمرمان از چیزی که هم اکنون هست نیز کوتاه‌تر می‌شد. اما در رابطه با جراحی‌ها که با اختیار خودمان رخ می‌دهد باید چطور با درد برخورد کنیم؟ برای مثال انواع جراحی لاغری که امروزه محبوب نیز هستند درد دارند؟!

به هنگام جراحی‌های مختلف درد کاملا عادی است؛ به هر حال تغییراتی غیر قابل پیش بینی برای اعصاب در حال رخ دادن است. در حین جراحی پزشکان تخصص از داروهای بی هوشی و بی حسی استفاده می‌کنند تا بیمار اذیت نشود. اما درد بعد عمل جراحی چه نوع دردی است؟ عادی است که بعد از جراحی درد داشته باشیم؟ باید با مصرف دارو آن را کنترل کنیم یا باید با دکتر مشورت کنیم؟ در این مقاله به تمامی این سوالات در رابطه با جراحی لاغری پاسخ خواهیم داد. جراحی که خیلی محبوب شده است و از همین جهت روزانه سوال‌های زیادی برای مردم در همین زمینه ایجاد می‌شود.

دلایل درد پس از جراحی لاغری

بالاتر هم گفتیم که درد، پاسخ اعصاب ما به هنگام اشتباه بودن چیزی در بدن است. پس نمی‌توانیم انتار داشته باشیم که درد در همه انسان‌ها به یک شکل و با یک دلیل ایجاد شود. در واقع هر بیمار بعد از جراحی لاغری ممکن است درد را تجربه کند؛ حال این درد می‌تواند کم باشد، نباشد یا نفس گیر باشد. این کاملا وابسته به سیستم عصبی بیمار است. پایین‌تر چند دلیل اصلی که بیمار بعد از عمل جراحی لاغری احساس درد می‌کند را خواهید یافت.

۱- تحمل درد فرد:

همانطور که گفتیم این مسئله در افراد مختلف، متفاوت است. این یعنی آستانه درد شما یکی از عوامل مشخص کنند خواهد بود که آیا پس از عمل درد خواهید داشت یا نه!

۲- تکنیک و تجربه پزشک جراح:

در دنیا ده‌ها و یا شاید صدها روش جراحی وجود دارد که متخصص جراحی عمومی با توجه به استعداد و تجربه خود از یکی از آنها استفاده می‌کند. بعضی پزشکان که ماهرتر هستند، تنها با ایجاد یک زخم کوچک چراحی را به پایان می‌رسانند و کمترین آسیب را به بدن می‌زنند. این خود واکنش اعصاب را کنترل می‌کند و باعث می‌شود فرآیند درمان بهبود نیز سرعت بگیرد.

۳- واکنش اعصاب به داروها:

اگر از دسته افرادی هستید که مثل نقل و نبات مسکن مصرف می‌کنید، خبر بدی برای شما دارم! اعصاب ما، سلول‌های زننده هستند. این یعنی می‌توانند به چیزی عادت کنند! خیلی از بیماران بعد از عمل جراحی لاغری از درد شکایت می‌کنند در صورتی که پزشک متخصص، مسکن‌ها را در برنامه دارویی این افراد قرار داده است. دلیل درد این افراد عادت کردن اعصابشان به مسکن‌های قوی است که اصلا خوب نیست.

۴- دستکاری بیش از حد بدن در حین جراحی:

بالاتر هم گفتیم؛ هر چه تغیرات در بدن ما بیشتر باشند، درد هم بیشتر می‌شود. اکثر جراحان حاذق و موفق، قبل از جراحی، از بیمار خود درخواست می‌کنند تا وزن خود را کمی کاهش دهد. شاید ابتدا به نظر برسد که این پزشکان به اندازه کافی حرفه‌ای نیستند اما کاملا برعکس است. این پزشکان به فکر درد بعد از جراحی شما هستند. چرا که هر چه چربی بیشتری داشته باشید، ارگان‌های بیشتری در جراحی درگیر می‌شوند و این یعنی درد بیشتر.

شدت درد پس از عمل لاغری
پس از عمل لاغری میزان درد در ناحیه عمل شده چقدر است؟

شدت درد پس از جراحی لاغری تا چه حد می‌تواند باشد؟

اکثر بیمارانی که جراحی لاغری را تجربه کرده‌اند، بر این عقیده‌اند که در بعد از جراحی لاغری، بسیار کمتر از دیگر جراحی‌های است که انجام داده‌اند. در واقع اگر شرایط جراحی شما کاملا مناسب باشد و تیم جراحی حرفه‌ای، جراحی شما را انجام دهد، احتمالا با مصرف داروهای مسکن بعد از جراحی، هیچ دردی حس نخواهید کرد. درد جراحی لاغری معمولا بین 24 تا 36 ساعت طول می‌کشد و کاملا هم عادی است.

در واقع بیمار باید درد خفیف تا متوسط شکمی را احساس کند؛ دردی که عمدتا در قسمت برش‌ها حس خواهد شد. یکی دیگر از علائمی که بیماران بعد از جراحی لاغری دارند، احساس فشار است که معمولا در قسمت فوقانی شکم و یا پایین قفسه سینه حس می‌شود. دلیل احساس فشار آسیبی نیست که به پوست شکم ما به هنگام جراحی وارد شده است؛ بلکه باید در نظر بگیرید که ظرفیت معده شما کم شده‌است. آن هم ناگهانی! بدن ما این را حس می‌کند و دلیل احساس فشار نیز به همین علت است. این حس فشار نهایتا تا چند ساعت ادامه خواهد داشت چرا که مغز ما بعد از گذر زمان کوتاهی، خود را با اندازه جدید معده، تطابق می‌دهد.

چطور می توان درد پس از جراحی لاغری را کم و یا جلوگیری کرد؟

در صورت احساس فشار و ناراحتی، بیماران می‌توانند به راحتی و با یک راه رفتن ساده، درد و فشار را کاهش دهند. به طور کل پس از جراحی لاغری از بیماران درخواست می‌شود تا کمی قدم بزنند. حقیقت این است که هر چه زودتر از تخت خارج شوید و به زندگی عادی برگردید، حس فشار، زودتر شما را رها خواهد کرد.

یکی دیگر از مواردی که بین بیماران شایع است، گرسنگی کاذب است. در واقع بیمار با توجه به درد اندکی که در شکم خود دارد، حس می‌کند که گرسنه است و با خوردن مقدار زیادی غذا، به درد خود دامن می‌زند. تنها راه حل در چنین موادی این است که بپذیرید این اشتها کاذب است و معده کوچک شده شما دیگر ظرفیت آن همه غذا را ندارد. فراموش نکنید که مراقبت‌های پس از عمل لاغری را نیز رعایت کنید.

راه کاهش درد بعد از عمل لاغری
چه کنیم که پس از عمل لاغری کمتر درد داشته باشیم؟

کلام آخر

اگر به فکر انجام جراحی لاغری مانند عمل اسلیو معده یا عمل بای پس معده هستید اما از درد آن می‌ترسید، میتوان به راحتی به شما اطمینان خاطر داد که درد جراحی لاغری واقعا چیزی نیست که بتوان از وجودش ترسید. در واقع با توجه به گزاش‌های بیماران از میزان درد، پس از انجام این جراحی، می‌توان با خیال راحت گفت که درد این جراحی به مراتب کمتر از دیگر جراحی‌ها است. نکته مثبت دیگری که در این رابطه وجود دارد، راه‌های کاهش درد بسیار ساده در این نوع جراحی است. حال اما، نوبت شما است که تجربیات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

برگرفته از:

https://blog.obesityfree.com
https://www.princetonhcs.org

دکتر بهزاد نعمتی هنر | متخصص جراحی عمومی
متخصص جراحی سرطان های گوارشی
فلوشیپ لاپاراسکوپی و چاقی در تهران
2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ملیکا ماهر
ملیکا ماهر
3 سال قبل

سلام ممنون از اطلاعاتی که میدین آیا بهتر نیست به جای عمل لاغری ، سراغ عمل های زیبایی پیکرتراشی اینا بریم؟ ایا نتیجه یکسان نیست؟

.
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x