دکتر بهزاد نعمتی هنر، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ لاپاراسکوپی

درن جراحی چیست؟

آنچه در این مقاله میخوانید 🔻

انتهای این لوله‌ها که خارج بدن قرار گرفته را معمولا به کیسه‌های پلاستیکی متصل می‌کنند، تا هوا و مایعاتی که در محل انجام جراحی جمع شده، از این طریق از بدن خارج شوند. البته همه جراحی‌ها به درن نیاز ندارند. در واقع به عهده جراح شما است که با بررسی موقعیت از آن استفاده کند یا خیر.

نگاهی دقیق‌ تر به درن جراحی

جراحان از این لوله‌های پلاستیکی کوچک، برای تخلیه مایعات اضافی در محل جراحی استفاده می‌کنند. بدون استفاده از این لوله‌ها تجمع مایعات در محل جراحی، می‌تواند منجر به عفونت‌های بسیار شدید شود. مانند جراحی سینه و ریه، که این ریسک را به دنبال دارد هوا در این بخش‌ها جمع و در نهایت منجر به از بین رفتن ریه‌ها شود.

چرا از درن جراحی استفاده می‌کنیم؟

برخی جراحی‌ها در بخش‌هایی از بدن صورت می‌گیرند که تولید مایعات در آنها به شکل زیادی صورت می‌گیرد! برای مثال در جراحی زیر بغل که معولا بخشی از جراحی سرطان سینه است، از درن استفاده می‌شود؛ چرا که زیر بغل پس از جراحی مایعات زیادی ترشح می‌کند.

بدون استفاده از درن، این مایعات جمع می‌شوند و چیزی شبیه به یک آبسه ایجاد می‌کنند که بسیار درد آور است. فشاری که این آبسه بر روی عضو جراحی شده وارد می‌کند نیز باعث توقف روند بهبود آن عضو می‌شود. برای همین در این جراحی از درن استفاده می‌شود تا مایعات اضافی بدون هیچ مشکلی از بدن خارج شوند؛ پس از توقف ترشح مایعات درن به راحتی از بدن شما خارج می‌شود.

در مواردی که مجبور به انجام جراحی‌های اورژانسی مانند سوراخی روده شوید؛ مایعات عفونی نشت کرده از روده می‌تواند بعد از جراحی نیز در بدن شما باقی بماند!

استفاده از درن جراحی کمک می‌کند تا این مایعات عفونی تا جای ممکن از بدن خارج شوند و احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی را تا جای ممکن کاهش می‌دهد.

درن جراحی
پزشکان از درن جراحی، برای عمل‌هایی استفاده می‌کنند که امکان تجمع مایعات وجود دارد

درن جراحی معایبی هم دارد؟!

پزشکان و جراحان نظرات بسیار متفاوتی درباره استفاده از درن جراحی دارند. یک سری از مطالعات جدید نشان می‌دهد که استفاده از درن، لزوما روند بهبودی را سریع‌تر نمی‌کند. در مواردی حتی، ممکن است که خود لوله‌های درن باعث ایجاد مشکلاتی چون عفونت شوند! یا حتی می‌توانند روند بهبود عضو آسیب دیده را به شدت کند کنند. پایین‌تر مهم‌ترین معایب درن برای شما لیست شده است.

  • ممکن است باعث درد شود! با اینکه معمولا درد آور نیستند، در موارد خاصی بیمار ممکن است دچار درد بشود.
  • با استفاده از درن دوران ریکاوری شما در بیمارستان طولانی‌تر می‌شود.
  • استفاده از درن در برخی نقاط مانند سینه، جرکات شما را محدود می‌کند که در نهایت منجر به اختلال در زندگی عادی شما می‌شود.
  • اگر اشتباها بیشتر از حالت استاندارد در بدن شما بمانند، ممکن است در آوردن آنها کمی سخت شود و در نهایت اثر زخمی که به جای می‌گذارند بر روی بدن شما بماند.

چه جراحی‌هایی به طور معمول از درن استفاده می‌کنند؟

بالاتر هم گفتیم که در همه جراحی‌ها از درن استفاده نمی‌شود. استفاده از درن بستگی به بررسی شرایط و تشخیص  پزشک جراح شما دارد. با این حال، جراحی‌هایی وجود دارند که درن به طور معمول در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیستی از این جراحی‌ها را برای شما آماده کردیم تا بیشتر با آنها آشنا شوید.

  • جراحی‌های اطراف گردن مانند جراحی تیروئید به طور معمول از درن استفاده می‌کنند.
  • جراحی زیر بغل تقریبا همیشه با درن همراه است!
  • جراحی‌های اورژانسی به هنگام نشت مواد سمی و عفونی تولید شده در برخی اعضای بدن مثل روده و صفرا نیز معمولا با استفاده از درن به پایان می‌رسد.
  • برخی جراحی‌های مغزی
  • جراحی‌های که بر روی معده انجام می‌شوند نیز به طور معمول از درن استفاده می‌کنند. ( البته در حالت عادی ترشحات بعد از این جراحی از طریق بینی خارج می‌شوند!)
  • جراح‌های مثانه نیز به علت خطر عفونت بالا با درن همراه می‌شوند.
درن جراحی چیست
از درن در جراحی‌های اطراف گردن، جراحی مثانه و جراحی‌های اورژانسی استفاده می‌شود

انواع مختلف درن جراحی

درن جراحی خود به دو دسته درن باز و درن بسته تقسیم می‌شود. در درن باز آن سر لوله پلاستیکی که از بدن خارج شده، داخل یک کیسه استروما یا یک پد پانسمانی ساده قرار می‌گیرد. این نوع از درن جراحی، احتمال ابتلا به عفونت را بالا می‌برد؛ چرا که قاعدتا هنگامی که مایعات از طریق این لوله قادر به خروج هستند، باکتری‌ها نیز می‌توانند از لوله وارد شوند!

نوع دیگر درن، درن بسته است. در این نوع، انتهای خارجی لوله درون یک کیسه یا بطری قرار می‌گیرد که برای درن طراحی شده است. در این نوع، خطر ابتلا به عفونت بسیار کم می‌شود چرا که باکتری در محفظه بسته انتهایی لوله وجود ندارد که بخواهد وارد بدن شما شود. حال که به دو دسته مختلف از درن جراحی آشنا شدیم باید بدانید که این دسته‌‌ها خود به د نوع فعال و غیر فعال تقسیم می‌شوند.

  1. درن جراحی فعال: این نوع تحت مکش انجام می‌شود؛ حال مکش با توجه به تشخیص پزشک جراح می‌تواند با فشار پایین یا بالا انجام شود. از معایب این نوع، می‌توان به احتمال آسیب به بافت‌های بدن و خشک شدن زخم اشاره کرد. البته درن جراحی فعال مزایایی چون جلوگیری بسیار موثر از رشد باکتری نیز دارد.
  2. درن جراحی غیر فعال: این نوع همانطور که از نامش پیدا است، بدون مکش انجام می‌شود. تنها چیزی که باعث خروج مایعات می‌شود، جاذبه است. از معایب این نوع می‌توان به وابستگی تخلیه به موقعیت قرارگیری بدن و گرفتگی راحت‌تر لوله درن اشاره کرد.

مراقبت از درن

درن‌ها به طور معمول پس از کاهش خروجی ترشحات، برداشته می‌شوند و جای آنها بخیه می‌خورد یا خیلی ساده پانسمان می‌شود . در این حالت باید مانند هر بخیه یا پانسمان دیگری مراقبت‌های لازم را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید. در موارد خاصی اما، ترشحات در طول دوره ریکاوری بیمارستان، کم نمی‌شوند و همین باعث می‌شود پزشک از بیمار بخواهد با درن به خانه برگردد؛ در چنین حالتی، نکاتی وجود دارند که باید رعایت کنید.

  • درن‌ها مانع دوش گرفتن شما نمی‌شوند؛ می‌توانید با احتیاط دوش بگیرید.
  • سعی کنید درن‌ را به بخشی از لباس خود سنجاق کنید تا پوستتان کش نیاید یا درن جدا نشود!
  • هر روز خروجی ترشحات را بررسی کنید؛ و در صورت زیاد شدن ترشحات با پزشک خود تماس بگیرید.
  • سعی کنید کیسه ی باتری که انتهای درن در آن قرار گرفته را همیشه پایین‌تر از نقطه جراحی قرار دهید تا ترشحات به خوبی تخلیه شوند.
  • بعد از برداشت درن نیز باید یک روز کامل را با پانسمان بگذرانید. معمولا زخم به جا مانده از درن در همین یک روز بسته می‌شود.
  • رنگ خروجی درن معمولا مایه‌ای با رنگ زرد روشن است!

امیدواریم این مقاله در افزایش اطلاعات شما درباره درن جراحی موثر بوده باشد. اگر تجربه استفاده از درن را دارید، در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دکتر بهزاد نعمتی هنر | متخصص جراحی عمومی
متخصص جراحی سرطان های گوارشی
فلوشیپ لاپاراسکوپی و چاقی در تهران
3.9 29 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
113 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل

با درود و احترام مطالب بسیار آموزنده و ارزشمند بود. از شما به پاس این آگاهی رسانی و به اشتراک گذاری دانشتان سپاسگزاری میکنم. تندرست و پاینده باشید.

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل

بسیار عالی .استفاده کردم. دست مریزاد

مهران نیکخو
مهران نیکخو
2 سال قبل

اگه یه وقت هنگام استفاده از درن ترشحات خالی نشه احساس کنی جای زخم شکم خیس شده و ترشح داخل درن نمیره باید چیکار کنیم ؟

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل

سپاس از توضیحات خوبتان👌

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل

آیا ترشحاتی که بعد از عمل سینه وارد درن میشود حتما باید کاملا قطع شود تا درن برداشته شود؟یا نه؟

سپانا
سپانا
2 سال قبل

بعد از اینکه خروج خونابه از شکم متوقف شد کی باید اقدام به خروج درن کرد؟ همش با یک روز دو روز یا چند ساعت؟

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل

با عرض سلام
چرا گاهی بعد از اینکه درن را درمی آورند بیمار دچار حالت تهوع میشود ؟؟

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل

سلام من بعد پیوند سینم دکتر بعد یک هفته درن کشید،که من هرروز ۲۰سی سی خونابه ازدرن خالی میکردم ولی متآسفانه الان روی سینم و زیر بغلم اندازه کف دست زخم عمیق شده وبی نهایت ترشح داره،خواستم ببینم بخاطرزودکشیدن درن هست؟

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل

درن رو در اوردن بعد از چن روز ولی اون مکانی ک درن قرار داشته سفت شده چرا

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل

سلام خسته نباشید مادر من عمل کیسه صفرا کرده الان نزدیک به یک هفته هست درم هر روز ۲بار پر میشه نگران کم خونیش هستیم

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل

سلام اگه در درن قطعات چربی وجپد داشته باشه نشانه چیست در عمل مامو گرافی

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل

سلام الان نزدیک به 14روزمبشه که درن رو برداشتم وعمل برداشت طحال داشتم الان متوجه شدم جای درن سفت آیا طبیعی هست ممنون

متین
متین
2 سال قبل

بسیااار بسیار ممنون

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل

نزدیک ۱۶روزاست که درن رابرداشتندوجای درن کمی ورم داردوزخم هم کامل خوب شده ورم علتش چیه

Mina
Mina
2 سال قبل

سلام من ۸روزجراحی فیبروادنوم سینه کردم فقط همون بعد از عمل ترشح داشت سینم داخل درن دیگه تا الان هیچی اضافه نشده داخل درن مشکلی نداره؟

موحد
موحد
2 سال قبل

سلام.۱۷روزه پانکراتیک حادبودم وعمل برداشت صفرا واپاندیس انجام دادن.هردو پهلو درن داشت یکیشو برداشت ولی یکی دیگه درن شیارداره الان متوجه شدم بخیهای اتصال به پوست جدا شده و درن اندازه چهارسانت اومده بیرون ..روی درن هم کیسه کلوستومی گذاشتن.ترشحات هم میاد..حالا بیرون زدن درن خطرناک نیست؟

مهدی
مهدی
2 سال قبل

با عرض سلام ، مادرم دو هفته پیش جراحی باز کیسه صفرا و چسبندگی دیواره شکم و فتخ با هم انجام دادن و روز دوم درن رو دراوردن و مرخص شدن و هنوز ترشحات زیادی از جای بخیه دارن و هر روز پانسمان رو عوض میکنم ولی خدا رو شکر هیچ علائمی مثل تب و یا بوی بد ترشحات ندارن ، آیا این ترشحات معمولی هستش ؟ با سپاس

فرشته
فرشته
1 سال قبل

سلام دخترم دچار بیماری پانکراتیت شده بود بعد از چندین ماه با یه درن کنار سکم مرخص شده تا امشب رنگ ترشحات کرم رنگ بود اما امشب خونابه داشت نگران شدم

Mona
Mona
1 سال قبل

برای کسایی که ماموپلاستی انجام دادن کشیدن درن درد داره یانه؟

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

سلام حدود۱۲ روز درن در کیسه صفرا گذاشتیم واز بیرون هیچ عفونتی ندارد ولی موقع سرفه وبه طرف پهلوی که زخم ندارد خوابیدن درد شدید دارد وحدود ۱ ماه پیش انژیو شده افت فشار دارد و ضربان قلب بالا میرد باید برا کیسه صفرا چی کنم

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

گیره روی لوله پلاستیکی درن چه نقشی داره

ناصر برجعلی
ناصر برجعلی
1 سال قبل

سلام پدرم کیسه صفرا عمل کرده جراحش بعد از پنج روز درن را ازش جدا کرد ولی همچنان از ناحیه سوراخ اب بیرون میاد مشکل از چیه؟؟

تهمینه میرحبیبی
تهمینه میرحبیبی
1 سال قبل

سلام من درن را دراوردم الان سینه ام بعداز یک روز بزرگتر وقرمز شده ودرد میکنه چکار کنم

مانی
مانی
1 سال قبل

سلام، من جراحی ماستکتومی انجام دادم ولی بعد از یه هفته از عمل که درن ها رو ازم جدا کردن از فرداش سمت راست سینه نزدیک زیر بغل شروع کرد به ورم کردن ولی دردی نداره، رنگش هم طبیعیه، الان اندازه اش ثابت مونده، آیا این تجمع مایع توسط بدن قابل جذبه یا باید عمل دوباره بشم؟ پزشکم واسه دو ماه بعد وقت ویزیت داده، خیلی نگرانم.😞

سارا
سارا
1 سال قبل

سلام مادرم عمل رحم داشتن درن براشون کار نکرد و کلا کشیدن و جای درن ترشح خالی میشد و الان رفتن بخیه هاشون رو بکشن چند تا رو کشیدن از اون محل آب بیرون میاید. آیا طبیعی است؟

مهرداد
مهرداد
1 سال قبل

سلام ، ۳ ساعت بعد از جراحی و خارج کردن تیروئید لوله درن اشتباها توسط پرستار خارج شد و خون و ترشحات ناشی از جراحی خارج نشده و زیر محل بخیه ها تورم و التهاب ایجاد شده و با سونوگرافی انجام شده مشخص شده ۱۴ سی سی مایعات جمع شده و تا عمق ۲ سانتی متر زیر پوست تجمع ایجاد شده. اولا لزوم به تخلیه مایعات میباشد ؟ ثانیا اگر لازم نیست برای پیشگیری از عفونت چه باید کرد؟ ثالثا اگر تخلیه نشود چه مدت طول میکشد تا جذب شود.
ممنون میشم راهنمایی فرمائید

میلاد
میلاد
1 سال قبل

سلام، من الان نزدیک 25 روزه طحالمو برداشتم بهم درن از روز اول وصله خون آبه ازم میاد ولی رنگش تغییر کرده ولی هرروز 380 سی‌سی میاد ازم باید چکار کنم تمام شه خیلی نگرانم

میلاد
میلاد
1 سال قبل

معمولاًچند وقته بند میاد

اکبر صابر
اکبر صابر
1 سال قبل

سلام آقای دکتر وقت بخیر
عموی بنده به خاطر آبسه در سمت راست شکمش به بیمارستان رفت و تحت عمل قرار گرفت.دوتا لوله هم از سمت سینه تا زیر ناف شکمش را برش دادند و سمت راست هم دوتا لوله تعبیه کردند.یکی به کیسه وصل بود و یکی هم به ظرف پلاسیکی که گرد بود و حالت فنری داشت.بعد از بهبودی و کم شدن ترشحات، از بیمارستان مرخص شد ولی اون دوتا لوله هم فعلا روی شکمش بود، بعد یک هفته ویزیت شد و لوله ها دراورده شدند.ولی بعد مراجعه به منزل، ترشحات همچنان می اومد و هر روز پانسمان میشد.بعد ۱۰ روز که ترشحات هنوز قطع نشده بود، دوباره به بیمارستان بردیم و باز بستری شد.و بعد یک هفته دوباره با کم شدن ترشحات مرخص کردند.ولی تا الان حدود ۴۰ روز هست که ترشحات قطع نمیشه و هررزو پانسمان میشه، علاوه بر پانسمان، لباس و ملافه هم خیس میشه و ترشحات بوی بدی هم میده.عموی بنده ۷۲ ساله هست و از نظر بدنی خیلی ضعیف شده.لطفا راهنمایی بفرمایید.

soheila
soheila
1 سال قبل

ایا سریع یا بد کشیدن درن، منجر به لخته شدن خون خواهد شد؟

امیر
امیر
1 سال قبل

سلام . زود کشیدن درن چه خطری داره؟
من امروز ۱۳ روزه عمل کیسه صفرا انجام دادم . دکتر گفت بهتره درن بمونه ولی من دیگه طاقت نداشتم و کشیدم . البته دکتر گفت اشکالی نداره میتونی در بیاری . ترشحات در سه روز اخیر بین ۱۰ تا ۱۵ سی سی بود .
الان پشیمونم که زود کشیدم . چیکار کنم که بفهمم آیا بعدا برام مشکل پیش میاد یا نه؟ از کجا بفهمم که ترشحات داخل شکمم به آبسه تبدیل شده یا نه؟ چه علائمی اگه دیدم یعنی باید پیگیری دردام کنم ؟
ممنونم بسیاااار ممنونم

عسل
عسل
1 سال قبل

سلام ۴ روز از عمل ماستکتومی سینه مادرم میگذره و امروز متوجه شدیم مقداری از همون مایع میانبافتی به لباسش از محل درن نشتی کرده اما درنو که نگاه کردم تو پوستش هست و بیرون نیومده.. بخیه اش مشکل داره؟باید چیکار کنیم؟

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

با سلام. برادر من عمل معده انجام دادند، چند روز است که درن را درآوردند، هرچند ساعت یکبار به مدت 1ساعت شاید هم بیشتر از آن آب زرد ترشح دارد و زخم بسته نشده است. آیا مشکلی است؟

خانم‌ مصلحی
خانم‌ مصلحی
1 سال قبل

سلام اقای دکتر مادر من روز دوشنبه هفته پیش عمل ماستکتومی کرده از دیروز رنگ خونابه زرد شده و‌ چون ترشح روی ناحیه بخیه زیاد بود رفتیم اورژانس باند ها رو‌ عوض کرد و‌با سرنگ لوله رو خالی کرد اما امروز اصلا چیزی نمیاد از درن ایرادی نداره تا شنبه صبر کنیم دکترش بکشه درن رو؟ در کل چه پیشنهادی میدین؟ ممنون

میلاد
میلاد
1 سال قبل

سلام من الان 80 روزه آنوریسم‌ طحال عمل کردم و طحالمم برداشتنداما ترشح از درن روزی 400سی سی دارم علت بند نیامدن ترشح چیست باید چکارکنم نگرانم شدید

رارا
رارا
1 سال قبل

سلام عمل میومکتومی انجام دادم و درن گذاشتن برام
ترشحات هم تا ۱۵۰ ۱۷۰ سیسی میشه
رنگش هم قرمز روشنه
این مورد طبیعیه؟و اینکه تا کی باید درن. باشه؟

فائزه
فائزه
1 سال قبل

سلام آقای دکتر خسته نباشید.من ۲۴ سالمه و ۲۰ روزی هست عمل کیسه صفرا انجام دادم،چون خیلی عفونی بود ۶ روزی بهم درن وصل بود و وقتی ترشحات به صفر رسید درن رو خارج کردن و مرخص شدم.مشکلی نداشتم اما دو سه دوزه که جای درن از داخل حالت نیش کشیدن داره و گزگز میکنه…علتش چیه؟؟و آیا سفتی جای درن به مرور ازبین میره؟؟

کیمیا
کیمیا
1 سال قبل

من بعد عمل لیفت سینه یک درنم و اشتباهی داخل بخیه دوخته شده بود و بعدبرا خارج کردن دکتر بخیه رو دوباره بازکرد و دوخت و بخیه من شروع به ترشح کرد و خونابه جمع شده بود و عفونت بحیه و بازشدن جای بخیه داشتم که یکماه درگیر بودم خونابه هارو با سرنگ خارج کردیم کاردرستی بود؟

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر؛اگرهنگام خالی کردن کیسه فراموش کنیم گیره رو باز کنیم و۴ ساعت بسته باشه ایا خطرناکه؟

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
من ۴۰روزه جراحی پروتز سینه داشتم ولی از روز ۲۵ام فقط ورم یکی از سینه هام کم شد و اون یکی که متورم بود ی تاول زد روی انتهای بخیه ها زد و بعد ترکید و ترشحات خارج شد ازونجا و تقریبا ۱۵روزه ک مداوم ترشح دارم،ب میزان خیلی جزئی ترشحاتم نسبت ب اول کم شده اما هنوزم زیاده و دردم توی لترال سینه و زیر بغلم و بازوم بعضی وقتا حس میکنم،چ توصیه ای دارین؟باید درن بذارم؟

Nahid
Nahid
1 سال قبل

توده در سینه ام داشتم درآوردم درن گذاشته برام آیا در آوردن آن درد داره ممکنه دوباره بخیه بزنه چقدر طول می‌کشه؟

سام
سام
1 سال قبل

سلام وقت بخیر بنده سه روز پیش مادرمو برا عمل سنگ صفرا پیش جراح بردم الان دو روزه مرخص شده تو بیمارستان درن بسته بود(وصله یک بطری بود) اما قبل ترخیص درن رو بریدن و خیلی کوچیک مونده بیرون زخمش ، زیر پانسمان ، دو روزه خیلی خون میاد ازش و وقتی گاز پانسمان رو عوض می کنیم قرمز رنگ میشه ، بنظرتون دلیلش چیه آیا عادی یا خیر ؟؟
موندن درن چی؟؟البته به اون اندازه!!

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام آقای دکتر من مامانم حدود۴۰روز عمل برداشت معده انجام دادن وهنوز درن روزی ۱۸۰.۱۹۰سی سی ترشح داره اشکالی نداره؟؟؟؟

Bahare
Bahare
1 سال قبل

سلام وقت بخیر. خواستم بدونم اگر هنگام خروج درن بعد از عمل فیبروم رحم درن پاره شده باشه و مقداریش داخل بدن جا مونده باشه چه عوارضی داره؟؟باید دوباره عمل بشه و خارجش کنن؟؟؟

ميلاد محمدی
ميلاد محمدی
1 سال قبل

با سلام و خسته نباشید من برج سه اقدام به برداشتن طحال نمودم و ترشحات من خیلی زیاد بود درن وصل کردن ازش خونابه های چرکی می‌آمد الان هم بعد گذشت 6 ماه هنوزم ترشح دارم اما آبکی و زیر 100 است دکتر درن را درآورد اما هنوز که هنوزه کیسه کلستومی وصله که اون 100 سی سی میاد توش میخاستم بدونم این تا کی ادامه داره ناراحتم ونگرانم میشه راهنماییم کنید

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام، وقت شما بخیر
اسلیو عمل کردم و بعد یک هفته درن خارج کردن، زخم درن کاملا باز هست آیا میشود از چسب بخیه برای جوش خوردن جای درن استفاده کرد؟ چون پزشکم جای درن بخیه نزد.

محمد
محمد
1 سال قبل

با سلام خدمت شما اقای دکتر پدر بنده کیست انگلی کبد داشت و جراحی کردن و دراوردن و درن هم بهش وصل هست ۳هفته ای از عملش میگذره و رنگ مایعی که داخل درن بود زرد بود امروز کمی سبز رنگ شده علتش چی میتونه باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

مجید
مجید
1 سال قبل

سلام
حدود دو هفته پیش مادرم عمل کیسه صفرا انجام دادن اول لاپراسکوپی بود که به عمل باز منجر شد و همچنان بهش درن وصله و ترشحش زیاد و سریعه چرا انقدر ترشح زیاد هست؟دکتر گفته باید ترشحات تا قبل یک ماه کم بشه و گرنه عمل تکمیلی در راهه میشه شما توضیح بدین چرا ترشحش کم نمیشه؟

دنیا
دنیا
7 ماه قبل

سلام اقای دکتر
من ۱۲تیرعمل مثانه انجام دادم بخاطر توده مثانه الانم ازاون موقع تاالان بهم درن وصله اولا زیاد میومد اماالان رسیده به ۲۰سی سی روزای دیگم اندازه میگیرم ۳۰سی سی بعد میرسه ،۱۵سی سی اماکامل خشک نمیشه نمیدونم چیکار کنم خیلی گذشته اماخشک نمیشه مایع ب رنگ نارنجی مانند میاد دلیل خشک نشدنشو میشه بگین ممنون میشدم

رضا
رضا
7 ماه قبل

سلام یکهفته هست عمل آپاندیس انجام دادیم ترکیده بود درن وصل کردن از دو روز پیش ترشحات قطع شده امروز از جای زخم که هنوز بخیه زده نشده ترشحات بد بو داره خطر ناکه

محمد
محمد
7 ماه قبل

سلام دکترجان.مادرم دوهفته قبل عمل جرای باز کیست انگلی(کیست هیداتیت)داشتن بهشون درن وصل هستش و روزانه ۱۰۰سی سی مایع سبز رنگ میاد.تا چه زمانی باید درن باهاشون باشه.ممنون میشم راهنماییم کنید.خدا خیرتون بده.

محمد
محمد
6 ماه قبل

سلام آقای دکتر.مادرم ۷۰سال دارند دقیقا یک ماه جراحی کبد داشتن.کیست هیداتیت داشت.الان با گذشت یک ماه هنوز ترشح میادداخل درن در۲۴ساعت۳۰۰سی سی یا کم وبیشتر.میخواستم بدونم چه زمانی ترشحات قطع میشه تا درنشونو بردارن.بخاطره همین درن خیلی اعصابش خورده .ممنون میشم راهنماییم کنید

Roghayeh
Roghayeh
6 ماه قبل

سلام آقای دکتر ، من مامانم سرطان پستان داشت و کامل پستان چپ رو برداشتن و یه درن زیر بغل گذاشتن الان ۲۵ روزه از عمل میگذره و هنوز ابای دفعی خشک نشده ، آیا طبیعی هست و احتمال اینکه کی قطع بشه کی هست ؟

سبا
سبا
3 ماه قبل

سلام من عمل اپاندیس داشتم
برداشتن درن خیلی درد داره؟

سبا
سبا
3 ماه قبل

ترشحاتم از داخل لوله درست خارج نمیشه و داخل کیسه به سختی میره.خیلی داخل لوله میمونه.طبیعیه؟؟

.
113
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x