دکتر بهزاد نعمتی هنر، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ لاپاراسکوپی

باید‌ها و نبایدهای رژیم غذایی بعد از عمل سرطان معده

آنچه در این مقاله میخوانید 🔻

گاستروکتومی یا عمل سرطان معده، که در گروه عمل سرطان های گوارشی قرار می‌گیرد، آخرین گزینه پزشکان برای درمان این بیماری است. در عمل سرطان معده، بخشی یا تمام معده که درگیر سرطان شده را از بدن خارج می‌کنند. پروسه این عمل بدین صورت است که، 5 روز تا یک هفته بعد از عمل در بیمارستان بستری بوده و کادر درمانی در این مدت اطمینان حاصل خواهد کرد که، با رژیم غذایی درست مشکلات بعد از عمل را کنترل خواهد کرد.

بعد از مرخص شدن، باید تمرکز خود را روی رعایت رژیم غذایی و نحوه غذا خوردن بگذارید، تا از هرگونه مشکل جلوگیری کنید.

دو مشکل اصلی که معمولا بیماران را بعد از جراحی درگیر می‌کند، سیر شدن سریع و سندروم دامپینگ است.  در رابطه با احساس سیری، باید گفت که بعد از برداشتن بخشی یا کل معده، خیلی زود احساس سیری کرده و غذا خوردن را کنار می‌گذارید.

سندروم دامپینگ کمی پیچیده‌تر است! در این سندروم، غذایی که می‌خورید خیلی زودتر از موعد، از بدن دفع می‌شود. یعنی با این هضم سریع، بدن شما فرصت کافی برای جذب ویتامین‌ها و املاح را نخواهد داشت.

اما چطور باید از بروز این مشکلات جلوگیری کرد؟ در این مقاله به بررسی مشکلات راه‌های برطرف کردن آنها و رژیمی که باید بعد از جراحی رعایت کنید، خواهیم پرداخت.

عمل سرطان معده و سندروم دامپینگ

سندروم دامپینگ، به دو گروه زودرس و دیررس تقسیم می‌شود و علائم اولیه‌ای چون سرخی صورت، عرق کردن، تهوع و خستگی را خواهد داشت.

در صورت ادامه دار شدن مشکلات، سندروم دامپینگ در نهایت منجر به کاهش قند خون، افزایش انسولین، ضعف و در مواردی بسیار خاص باعث غش می‌شود.

برای رفع مشکلاتی از این دست، که به خاطر سندرم دامپینگ ایجاد می‌شوند، باید رژیم غذایی که پزشک متخصص شما برایتان آماده می‌کند را به صورت کامل اجرا و از مصرف غذاها یا نوشیدنی‌هایی که علائم سندروم دامپینگ را در شما ایجاد می‌کنند، خودداری کنید.

رژیم غذایی در بیماران سرطان معده
رژیم غذایی در بیماران سرطان معده، باید به درستی رعایت شود تا به احساس سیری و سندرم دامپینگ منجر نشود

سبک زندگی بعد از عمل سرطان معده

اینکه به شما بگوییم با رعایت کردن رژیم غذایی درست به تنهایی و در مدت کوتاهی، همه چیز به حالت عادی خود بر می‌گردد؛ درست نیست!

برای خلاص شدن از شر مشکلات بعد از عمل، باید سبک زندگی خود را به طور کامل تغییر و به شرایط جدید عادت کنید. برای این کار رعایت رژیم غذایی به تنهایی جوابگو نیست و باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • سیگار کشیدن را ترک کنید. استفاده از سیگار می‌تواند مشکلات زیادی را برای معده و غدد لنفاوی ایجاد کند. معده شما به طور عادی بعد از جراحی دچار التهاب شده می‌شود، پس دیگر لازم نیست با سیگار کسیدن به آن دامن بزنید.
  • خطر ابتلا به عفونت را تا جای ممکن کاهش دهید. سرطان به طور کلی سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. پس بعد از عمل سرطان معده به مواردی مثل مصرف مواد ضد عفونی شده دقت کنید.
  • منظم ورزش کنید. بعد از عمل سرطان معده، نمی‌توانید ورز‌ش‌های سنگین انجام دهید. چرا که بدن شما ضعیف بوده و می‌تواند منجر به خونریزی داخلی شود. برنامه ورزشی شما بعد از جراحی باید در بازه‌های کوچک و متشکل از ورزش‌های سبک باشد.
  • استراحت را فراموش نکنید! وقتی خسته می‌شوید، کار را رها کرده و استراحت کنید. از بلند کردن اجسام سنگین نیز تا جای ممکن پرهیز کنید.

رژیم غذایی، بعد از عمل سرطان معده

یکی از مهم‌ترین مواردی که بعد از جراحی باید به آن دقت کنید، رژیم غذایی مناسب است. با توجه به اینکه نمی‌توانید غذای زیادی مصرف کنید، باید غذاهایی را در رژیم خود بگذارید که بتواند نیازهای شما را تامین کند. برای درک بهتر این موضوع می‌توانید، مقاله چه غذاهایی برای سرطان معده مفید است را مطالعه کنید.

  • وعده‌های غذایی خود را بیشتر و کوچک‌تر کنید. به جای اینکه طبق معمول سه وعده غذایی در روز داشته باشید و در مدت زمان کوتاهی، حجم زیادی از غذا را وارد بدن خود کنید؛ سعی کنید از وعده‌های کوچک با تعداد بالا استفاده کنید. این کار به معده شما کمک می‌کند تا بتواند املاح و مواد مورد نیاز خود را جذب کند و دچار ضعف نشود.
  • تا می‌توانید، مایعات مصرف کنید. نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز، باید همیشه در برنامه روزانه شما وجود داشته باشد. دقت کنید که مصرف این میزان از آب نباید به هنگام غذا خوردن باشد چرا که دستگاه گوارش را دچار مشکل می‌کند. همچنین باید مطمئن شوید که مصرف نوشیدنی‌های گاز دار را تا جای ممکن، کاهش داده‌اید.
  • مصرف شکرها و شیرینی‌جات را تا جای ممکم کاهش و برای مقدار استفاده از شکرها، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • تمرکز رژیم غذایی خود را روی موادی بگذارید که حجم کم، اما کالری زیادی دارند. این کار از احساس سیری کاذب جلوگیری می‌کند و انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.
  • زیاد از فیبرها استفاده نکنید! فیبرها به سیر کردن و پر کردن معده معروف هستند. مصرف بیش از حد آنها ممکن است باعث سیری کاذب و ناراحتی شما شود.
تغذیه بعد از جراحی سرطان معده
در تغذیه بعد از جراحی سرطان معده، بهتر است وعده‌های غذایی را بیشتر و در عین حال سبک کنید

چطور بعد از عمل سرطان معده، وزن اضافه کنیم؟

یکی دیگر از مشکلاتی که خیلی افراد بعد از جراحی، تجربه می‌کنند؛ کاهش وزن شدید است. باید دقت کنید که جراحی گاستروکتومی می‌تواند باعث ایجاد حساسیت‌هایی از جمله حساسیت نسبت به لاکتوز (قند موجود در لبنیات) یا حتی قندها و شیرینی‌جات معمولی شود.

پس اضافه کردن وزن یا ثابت نگه داشتن وزن کار ساده‌ای نیست و باید با دقت و آرامش آن را پیش ببرید. مسئله دیگر در رابطه با کاهش وزن ناگهانی شما، تحلیل رفتن عضلات بدن است. پس برای اضافه کردن وزن، نه تنها باید رژیم مغذی برای خود انتخاب کنید، بلکه برنامه ورزشی مناسبی هم داشته باشید. رعایت کردن نکات زیر می‌تواند به شما در جهت افزایش وزن، کمک کند:

  • از موادی چون کره بادام زمینی استفاده کنید، این مواد مشکلی در دستگاه گوارش ایجاد نکرده و کالری غذایی بسیار بالایی دارند.
  • از سوپ‌ها و اسموتی‌ها استفاده کنید. سوپ‌ها و اسموتی‌ها می‌توانند مواد مغذی که بدن نیاز دارد را بدون ایجاد هیچ مشکلی در سیستم گوارش، تامین کنند.
  • دقت کنید که بدن شما علاوه بر چربی، به پروتئین و مواد مغذی برای اضافه کردن و ثابت نگه داشتن وزن نیاز دارد. چرا که عضله‌ها نیز بخش مهمی از وزن کلی ما را تشکیل میدهند.
  • اگر با مصرف لاکتوز مشکلی نداشتید، سعی کنید در دستورهای پخت غذا، شیر را جایگزین آب کنید.

نکات نهایی درباره زندگی شما پس از عمل سرطان معده

بعد از عمل سرطان معده، خیلی چیزها در زندگی شما تغییر می‌کند. ممکن است نسبت به شکر، لبنیات و خیلی از مواد غذایی دیگر حساسیت پیدا کنید. علاوه بر اینها بدن شما به علت عادت نداشتن به شرایط جدید، ممکن است مشکلاتی را از جمله سندروم دامپینگ یا سیری کاذب را تجربه کند. در چنین موقعیتی تنها راه شما تغییر سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی است که بتواند به صورت همزمان با تامیین کردن انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما، دستگاه گوارش شما را اذیت نکند.

دکتر بهزاد نعمتی هنر | متخصص جراحی عمومی
متخصص جراحی سرطان های گوارشی
فلوشیپ لاپاراسکوپی و چاقی در تهران
3.4 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
42 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تورج
تورج
2 سال قبل

سلام خسته نباشید پدرمن دوماه است عمل سرطان معده گذشته است ولی از جای که سونگ وصل بوده الان که سونگ رادراورده از جای سونگ هم عفونت وغذا از جای پارگی شکم بیرون میریزد گفتم مشورت کنم من همین پدررادارم توراخدا یک راهی پیشنهاد کنید ازخدامیخام بهترینها رابه شمابدهدباسپاس

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل

سلام ببخشید پدرم عمل نصف معده را دراوردن بعد چند روز شیمی درمانی دوباره باید بشن

محمدقیاسوند
محمدقیاسوند
2 سال قبل

سلام وقت بخیر الان 5ماهه عمل کامل معده انجام دادم بعداز آن شیمی درمانی ورادیوترابی حالادوماههازاونم میگذره دکترا گفتن دیگه مشکلی ندارم ولی استفراغ نمیذاره غذا بخورم لطفا راهنماییم کنید چکارکنم خیلی اذیت میشم گلوم میسوزه

fati
fati
2 سال قبل

شرمنده بردارم دیروز صبح رفتن عمل سرطان معده ۸ ساعت تو عمل بودن از وقتی در اومده تا الان تو کماس هوشیاریش رو ۸ و ۹ تروخدا بگید بهم به هوش میاد؟ چی میشه دکترا میگن دعا کنید

وهاب
وهاب
2 سال قبل

باسلام و عرض ادب خدمت بزرگواران عزیز.
از راهنماییتون بی نهایت سپاسگزارم.
پدرم سرطان معده داشته در سال97 برداشتن همیشه اسیدی روده میاد بالا خیلی اذیت میشه بی زحمت راهنمایی کنین.
آیا میشه معده پیوند کرد یا معده مصنوعی گذاشت.
ممنونم

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل

سلام روزبخیر
پدرم عمل سرطان معده انجام داده نصف معده را برداشتن گفتن مایعات نشاسته شیرینی نخورد ازغذاهای خشک گوشتی هم خوشش نمیاد میشه راهنمایی کنید چی بخوره میوه میتونه بخوره

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

سلام پدر من هم مشکل سرطان معده داشته الان خوبه خداروشکرمعده شو دراوردن فقط غذا برنج و نون خوردنی وقتی میخوره وسط غذا میاره بالا کسی می‌دونه دلیلش چیه

رسول نصیری
رسول نصیری
2 سال قبل

سلام
پدر من سرطان معده داشته ومعده رو بعداز عمل جراحی برداشتن الان تقریبا دوماه میگذره وادامه شیمی درمانی. هم داره انجام میشه والان متاسفانه چیزی نمی تونه بخوره میگه سردلش می مونه وپائین نمی ره حتی آب چیکارکنیم داره اذیت میشه
لطفا زود جواب منو بدین ممنون

Ali
Ali
2 سال قبل

با سلام خدمت شما اقاي دكتر پدرم ۶ماه است دچار سرطان معده شده بود معدش را برداشتن حالا دچار کم وزنی شدید شدند و در تغذیه دچار مشکل هستند می تونید در مورد تغذیه کمکم کنید ممنون میشم انشالله خدا خیرتون بده

موسوی
موسوی
1 سال قبل

سلام ببخشید مادر من تقریبا ۳ ماه میشه ک معدشو عمل کردیم و کلا برداشته شدع. بعد اون دو جلسه شیمی درمانی انجام دادیم و دچار بواسیر و اسهال شده و چیزی نمیتونه بخوره و وزنش ب شدت پایین اومده لطفا راهنمایی کنید ک این مشکلاتو چجوری برطرف کنیم مرسی

سگوند
سگوند
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
خواهر عمل جراحی معده
انجام داده شمی درمان هم انجام داده بعد یک سال الان پهلو درد روده درد میشی راهنمای کنی جریان چیه

آیدین
آیدین
1 سال قبل

درود بیکران
پدر من حدود ۵ سال پیش عمل برداشت کامل معده بدلیل سرطان را داشتند
متاسفانه اخیرا بشدت لاغرتر از قبل شدن و علی رقم استفاده از وعده های غذایی مقوی و پودرهای پروتیین توفیق چندانی در افزایش وزن نداشتیم ، سن ایشان ۸۲ سال است
ممنون میشن راهنماییم کنید که چطوری باید انرژیشون رو بالا ببریم
سپاسگذارم

آرزو
آرزو
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
بعد از برداشتن معده بعد از یک ماه دچار تهوع صبحگاهی هستم راهی هست برای درمان تهوع؟؟؟؟

پیمان
پیمان
1 سال قبل

سلام استاد من دچار سوختگی شدید براثر بلع اشتباهی اسید شدم الان پس از جراحی واستخراج معده ومری عمل پیوند روده کوچک به جای مری شدم ولی دچار تنگی شدید از قسمت ورودی مری از بالا هستم هیچگونه آب یا مایعات دیگری وارد روده نمیشه خواستم ببینم چه پیشنهادی دارید خواهش میکنم در صورت امکان یا درمان جواب به من بدید ممنون

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط پیمان
فهیمه
فهیمه
1 سال قبل

سلام دکترمن پیش شما عمل اسلیو انجام دادم از بخت بدمن عارضه داد و یادتون باشه بیمارستان مسیح دانشوری پیش یه دکتر معده برداشتن زندگیم روال عادی داره الان ولی بازدارم چاق میشم زیادم غذا نمیخورم

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام آقای دکتر وقتتون بخیر، مادر بنده بخاطر سرطان معده، ۷ ماه پیش کل معدش رو برداشتن، الان ۶ جلسه ام شیمی درمانی شده، ولی بعضی اوقات میگه احساس میکنم غذا تو گلوم گیر میکنه، باید آب بخوره تا غذا بره پایین، البت همیشه نیست بعضی اوقات اینطوری میشه، این یکم منو نگران کرده
ممنون میشم ک راهنمایی کنین 🙏

آرزو
آرزو
1 سال قبل

سلام آقای دکتر پدرم تقریبا یک ماه پیش عمل معده انجام دادند و قسمتی از معده را خارج کرده‌اند و حدودا ده روز پیش هم شیمی درمانی را شروع کرده اند ولی اصلا نمیتوانند غذا بخورند فقط روزی تقریبا یک لیوان آب سیب طبیعی و یک لیوان آبگوشت می خورند خیلی هم وزن کم کرده اند ما برایشان چه کار میتوانیم انجام دهیم.با سپاس از شما

غزل
غزل
1 سال قبل

سلام آقای دکتر پدر من تقریبا دو ماه که عمل کردن و کل معده رو برداشتن نون که می خوره حالش بد میشه با غذاهای دیگه مشکل نداره می خواستم بدونم چه چیزی رو جایگزین نون بکنیم

فرزانه اقازاده
فرزانه اقازاده
10 ماه قبل

سلام دکتر مادرم حدود سه ماه عمل معده انجام دادن کل معده رو برداشتن نزدیک به یک ماهه هرچی میخوره حتی اب بالا میارع اون قسمت از،شکمش که باز مونده ترشح ازش،زیاد میاد یک جلسه شیمی درمانی شدن بشدت سطح گلبول سفید اومد پایین الان تو ای سی یو بستریه اینکه بعد سه ماه هنوز جای زخمش،خوب نشده و استفراغ داره طبیعیه

ناشناس
ناشناس
6 ماه قبل

درود بیکران جناب دکتر من ۱۲ جلسه شیمی درمانی شدن و دو هفته است عمل کردم و دکتر جراح گفتن ۸تا ۱۰جلسه باید شیمی درمانی ادامه بدی میخاستم بدونم آیا بعد این ده جلسه امکان پاکسازی کامل معده ام است ؟متاساز نداشته به کبد و فقط انتهای معده بوده و غدد لنفاوی که برداشته شد…احساس خوبی بعد عمل دارم و فعلا فقط مایعات میخورم …چه غذاهایی برام ممنوعه و چه غداهایی بهتره بخورم ممنون از شما

دانیال
دانیال
3 ماه قبل

سلام دکتر خسته نباشید مادر من ۱ سال جراحی کنسر معده انجام دادن و مرحله شیمی درمانی و پرتو درمانی هم انجام دادن و نصف معده اش رو برداشتن و چکاپ ماهانه و آندوسکپی هم انجام دادن و خداروشکر تموم شد فقط متاسفانه آب نمیتونن بخورن بالا میارن در روز هم سه الی ۴ بار بالا میارن و کلی وزن کم کردن رفتن دکتر گفتن چسبندگی معده دارن و اسفنج گذاشتن ولی باز همچنان بالا میارن نسبت به قبل کم تر ولی در کل آب و مایعات نمیتونن بخورن چون درجا بالا میارن راهکاری دارید راهنمایی کنید ممنون

.
42
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x