دکتر بهزاد نعمتی هنر، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ لاپاراسکوپی

فشار خون افراد چاق با عمل لاغری قابل درمان است

آنچه در این مقاله میخوانید 🔻

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات به شمار می‌رود، زیرا خون برای جریان یافتن در رگ‌ها نیازمند فشار است. پس اگر فشار خون نباشد، خون در داخل رگ‌ها جریان پیدا نمی‌کند. لذا فشار خون، یک پدیده طبیعی و فیزیولوژیک بوده و ضرورتی برای برقراری جریان خون در داخل بدن است.

تعریف فشار خون بالا یا هایپرتانسیون

فشار خون بالا، پرفشاری خون یا هایپرتانسیون که به آن، هایپرتنشن نیز گفته می‌شود زمانی روی می‌دهد که فشار خون در بدن، تا سطحی خطرناک افزایش پیدا می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت پرفشاری خون، نوعی بیماری به شمار می‌رود. فشار خون بالا می‌تواند تمامی ارگان‌ها و اعضای بدن فرد را درگیر و مغز، کلیه، قلب، عروق و شرایین را دچار آسیب کند.

به طور معمول، پرفشاری خون و یا فشار خون بالا در طی چندین سال خود را نشان می‌دهد و بدون هیچگونه علامتی می‌تواند به راحتی پیشرفت کند. پر فشاری خون زمانی اتفاق می‌ا‌فتد که سرخرگ‌های بزرگ بدن، قابلیت ارتجاع و هم‌چنین استحکام طبیعی و اولیه خود را از دست می‌دهند. از طرف دیگر در چنین شرایطی، عروق کوچک بدن نیز باریک‌تر می‌شوند. فشار خون بالا در دنیای امروز، یکی از دلایل اصلی مرگ و میر محسوب می‌شود.

مهمترین علل فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا از جمله بیماری‌هایی است که هنوز و به طور کامل در مورد علت ایجاد آن، شناخت کافی حاصل نشده است. اما موارد و علل کلی در مورد فشار خون بالا وجود دارد که، به آن اشاره می‌کنیم:

۱- افزایش سن و سال

طبق بررسی‌های انجام شده، یکی از عوامل اساسی در بیماری فشار خون بالا، افزایش سن و سال است. چرا که افراد بسیاری با بالا رفتن سن، به این عارضه دچار می‌شوند. با در نظر گرفتن این عامل، می‌توان گفت سن بالای 60 سال از علت‌های به وجود آورنده این بیماری، محسوب می‌شود.

۲- چاقی و اضافه وزن

از دیگر عوامل موثر بر ایجاد این بیماری، چاقی و داشتن اضافه وزن است. در حقیقت می‌توان گفت افزایش وزن، علاوه بر ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی، می‌تواند باعث فشار خون بالا نیز شود. پس کم کردن وزن و یا کنترل آن، روشی موثر برای کنترل فشار خون بالا است.

۳- کم تحرکی و نداشتن فعالیت فیزیکی

لازم است بدانید با انجام ورزش و تحرک فیزیکی، روزانه و به مدت 30 دقیقه، می‌توانید از فشار خون بالا جلوگیری کنید.

استعمال دخانیات و سیگار و مصرف الکل، می‌تواند دلیلی بر افزایش فشار خون باشد. وراثت و جنسیت نیز در این میان نقش تعیین کننده‌ای دارند.

درمان فشار خون بالا
افزایش سن، جنسیت، مصرف الکل و استعمال دخانیات و اضافه وزن و چاقی از عوامل موثر در فشاز خون بالا هستند

تاثیر چاقی بر ابتلا به فشار خون بالا

همان‌طور که اشاره شد، یکی از عوامل موثر بر ایجاد فشار خون بالا، افزایش وزن و چاقی است. این دو عامل، رابطه بسیار تنگاتنگی با یکدیگر دارند، به ویژه چاقی‌های شکمی که بسیار مهم و موثرند.

چاقی شکمی به وضعیتی گفته می‌شود که، دور کمر یک فرد بیشتر از 95 سانتیمتر باشد. تجمع چربی در این ناحیه از بدن فرد، بیشترین میزان تاثیر را در ایجاد فشار خون بالا دارد.

این یعنی هر چه وزن بدن یک فرد بیشتر باشد به خون بیشتری هم برای رساندن اکسیژن کافی به بافت‌های مختلف بدن نیاز دارد. بر طبق یک برآورد، میزان فشار خون بالا در افرادی که دارای اضافه وزن هستند، دو برابر بیشتر از افرادی است که دچار این مشکل نیستند.

کنترل پر فشاری خون، بسیار مهم است چراکه این عامل می‌تواند تا 40 درصد خطرات ناشی از سکته مغزی را کاهش دهد و تا 15 درصد از بروز سکته قلبی پیشگیری به عمل آورد.

به طور کلی و در شرایطی که وزن بدن فرد، زیاد باشد قلب نیز ناچار است برای تحمل این وزن، بیشتر فعالیت کند. هر چه قلب بیشتر به فعالیت مشغول شود فشار خون نیز افزایش بیشتری خواهد یافت. بنابراین درمان چاقی و اضافه وزن بسیار اهمیت دارد.

درمان فشار خون بالا
با کنترل و درمان فشار خون بالا، می‌توان خطر سکته قلبی را کاهش داد

عمل لاغری و درمان فشار خون بالا در افراد چاق 

افرادی که دارای مشکل اضافه وزن و چاقی هستند و از فشار خون بالا نیز رنج می‌برند می‌توانند با درمانی درست، هم از مشکل اضافه وزن خود رهایی پیدا کنند و هم فشار خون بالای خود را درمان کنند.

این راه حل، عمل لاغری است. که هدف آن درمان دائمی چاقی است. در این روش با کمک کاهش حجم معده و هم‌چنین کاهش مسیر جذب مواد غذایی، به درمان چاقی و فشار خون بالا، به طور همزمان پرداخته می‌شود.

بیشترین میزان جراحی‌های لاغری، روش جراحی لاپاراسکوپی است. این روش در میان پزشکان، روشی ایمن و بی خطر به شمار می‌رود و عوارض بسیار کمی را برای بدن فرد، به وجود می‌آورد. اما لازم است حتما این نوع از عمل جراحی حتما توسط یک پزشک کاردان و متخصص انجام گیرد. عمل جراحی برای لاغری می‌تواند اثراتی بسیار طولانی مدت و مثبت را برای درمان فشار خون بالا به وجود آورد.

انواع عمل جراحی لاغری برای درمان فشار خون بالا

از جمله متداول‌ترین عمل‌های جراحی لاغری، برای درمان فشار خون بالا، عمل اسلیو معده است که از رایج‌ترین و پرطرفدارترین این عمل‌ها است. روش دیگر انجام این کار، عمل جراحی بای پس معده است که خود شامل چندین روش دیگر است.

عمل جراحی بای پس روده، هم‌چنین عمل باندینگ معده و بالون گذاری معده و هم‌چنین پلیسه معده نیز از دیگر روش‌های جراحی برای لاغری و برای درمان فشار خون بالا هستند.

اما برای این عمل‌ها لازم است به نکاتی توجه داشته و حتما واجد برخی از شرایط باشید تا بتوانید عمل جراحی لاغری را انجام دهید. به عنوان مثال شما باید شاخص توده بدنی بالاتر از 35 داشته باشید و یا اینکه با انجام هیچ کدام از روش‌های لاغری نتوانسته باشید به هدف خود دسترسی پیدا کنید.

دکتر بهزاد نعمتی هنر | متخصص جراحی عمومی
متخصص جراحی سرطان های گوارشی
فلوشیپ لاپاراسکوپی و چاقی در تهران
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جیران
جیران
2 سال قبل

سلام برادر من وزنش بالاست و مشکلات قندخون و فشارخون هم داره
ما توی خانواده فشار خون ارثی نداریم. اقای دکتر آیا واقعا فشار خون برادرم با عمل لاغری کاملا خوب میشه یا لااقل بهتر میشه؟ چطوری اینو بفهمیم که ریسک عمل رو به جون بخریم

.
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x