دکتر بهزاد نعمتی هنر، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ لاپاراسکوپی

چطور از ریزش مو پس از عمل لاغری جلوگیری کنیم؟

آنچه در این مقاله میخوانید 🔻

اگر به فکر عمل لاغری باشید، احتمالا شنیده‌اید که اکثر افراد بعد از این عمل دچار ریزش مو می‌شوند. عمل لاغری و تاثیراتی که روی زندگی می‌گذارد به خودی خود پیچیده هست، اما ریزش مو می‌تواند این پروسه را پیچیده‌تر نیز بکند. پزشکان سالها است که سعی می‌کنند با تحقیقات و اندازه گیری تمامی متغیرها پس از عمل، راه حلی مناسب برای این موضوع پیدا کرده و از ریزش مو پس از عمل لاغری جلوگیری کنند. در این سالها قرص‌ها، شامپوها و دیگر مواد مخصوصی برای ریزش مو تولید شد؛ اما کدامیک توانست جلوی ریزش مو پس از عمل را بگیرد؟ برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم، ابتدا باید با شرایط و متغیرهای مختلف آشنا شویم.

چه چیزی باعث ریزش مو می‌شود؟

باید بدانید که 50 درصد مردان و زنان با ریزش مو درگیر هستند، اما هر کدام از آنها شرایط خاص خود را دارند. ریزش مو به شرایطی گفته می‌شود که در آن، ریختن مو روندی بسیار سریع‌تر از رشد مو دارد. اگر رشد مو به طور کامل قطع شده و بعد از ریزش مو هیچ مویی جای آن رشد نکند، کچلی ایجاد شده است. متغیرهای زیر می‌توانند بر ریزش مو یا روند کچلی تاثیر بگذارند.

  • ژنتیک افراد
  • داروهای مصرفی
  • تغذیه
  • بیماری‌ها

و سایر عوامل…

چه چیزی باعث ریزش مو پس از عمل لاغری می‌شود؟

ریزش مو مرتبط با عمل اسلیو معده یا بای پس معده، تلوژن افلوویوم نام دارد. تلوژن افلوویوم در واقع به هم ریختگی چرخه رشد و ریزش مو است. به زبان ساده‌تر، موهای فردی که دچار تلوژن افلوویوم می‌شود، وارد حالت تلوژن می‌شود اما موی جدیدی جایگزین موهای قدیمی نمی‌شود یا حداقل خیلی کند جایگزین می‌شود. در این حالت، فرد دچار ریزش موی شدید می‌شود.

موهای انسان به طور مداوم در دو مرحله از چرخه رشد و ریزش مو هستند. دوره رشد یا همان آناژن، دوره‌ای است که 90 درصد موهای ما در هر زمانی در آن قرار دارند. بعد از آناژن، دوره تلوژن یا استراحت مو شروع می‌شود که 5 الی 15 درصد موهای ما همیشه در این دوره قرار دارند. یک عامل دیگر مرتبط به عمل لاغری، افتادگی پوست است که می‌تواند کاندیدا‌های عمل لاغری را کمی دچار تردید کند. در مقاله تمام دلایل افتادگی پوست پس از جراحی لاغری، این موضوع را به طور کامل توضیح داده‌ایم.

ریزش مو پس از عمل اسلیو
با وارد شدن مو به حالت تلوژن افلوویوم، چرخه رشد و ریزش مو بهم خواهد ریخت

4 فاکتور تاثیرگذار روی ریزش مو

  1. استرس
  2. جراحی‌های سنگین
  3. مشکل در تغذیه
  4. کاهش وزن شدید

استرس

یکی از دلایلی که عده‌ای از بیماران را پس از عمل لاغری درگیر ریزش مو می‌کند، استرس است! این استرس می‌تواند از ترس از عمل، شرایط بعد از آن و یا هر چیز دیگری باشد. استرس باعث اختلالات هورمونی می‌شود، که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر چرخه رشد و ریزش مو داشته باشد. اگر بیمار از قبل دچار مشکلات عصبی باشد، پزشک جراح این مسئله را هم در داروهایی که برای بیمار تجویز می‌کند لحاظ می‌کند تا عوارض عمل لاغری را به حداقل برساند.

جراحی‌های سنگین مثل عمل لاغری

اصلی‌ترین دلیل ریزش مو در بیمارانی که عمل بای پس معده یا اسلیو معده را تجربه کرده‌اند همین است. در طول جراحی و بعد از آن، بدن ما در واقع مورد حمله قرار گرفته است! هر چه جراحی بزرگتر و سنگین‌تر باشد، بدن ما مدت بیشتری را در حالت هشدار می‌ماند. بدن ما در چنین حالتی، طبق غرایز خود تمام انرژی خود را صرف بخش‌های بسیار مهم بدن می‌کند تا شانس زنده ماندن را برای بیمار تا جای ممکن افزایش دهد.

در نتیجه این اتفاق بدن موها که نقشی کلیدی در زنده ماندن ما ندارند را تا پایان علائم هشدار دهنده وارد دوره تلوژن می‌کند. به همین دلیل است که بعد از انجام جراحی‌های سنگین بیماران دچار ریزش موی شدید می‌شوند. در این حالت معموالا 1 تا 6 ماه بعد از عمل لاغری طول می‌کشد تا موهای شما به چرخه طبیعی خود برگردند.

تغذیه

تغذیه از مواردی است که محققان و پزشکان یکی از علت‌های اصلی سلامت و ریزش مو می‌دانند. بعد از عمل لاغری، تغذیه و رژیم غذایی ما باید به صورت کامل تغییر کند.این یعنی اگر قبلا همیشه غذای چرب می‌خوردیم، حالا به دلیل داشتن معده‌ای کوچک‌تر باید میزان چربی را مدیریت و سعی کنیم تمام مواردی که بدن ما برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد را در رژیم غذایی خود جای دهیم.

در این میان، ریز مغذی‌ها از همه مهم‌تر هستند. ریز مغذی‌ها که شامل ویتامین‌ها و املاح می‌شوند، برای رشد و کارکرد درست بخش‌های مختلف بدن ما ضروری هستند. این ضرورت، همانطور که گفتیم بعد از عمل لاغری بیش از پیش می‌شود. در میان این ریز مغذی‌ها، املاح و ویتامین‌های به خصوصی وجود دارند که در رشد و سلامت پوست ما بسیار مهم هستند.

آهن:
کمبود آهن در جهان بسیار شایع است و در نهایت منجر به کم خونی می‌شود. کمی خونی نیز یکی از دلایل ریزش مو است؛ در نتیجه بعد از عمل لاغری با توجه به آهن خون خود، باید از موادی که آهن دارند استفاده کنید.

زینک:
زینک از مواد معدنی است که در غذاهایی چون گوشت قرمز وجود دارد. کمبود زینک نیز می‌تواند منجر به ریزش مو شود پس میزان زینک مصرفی خود را کنترل کنید.

ویتامین D:
ویتامین D معمولا از مواردی است که خود پزشک پس از عمل لاغری برای بیماران تجویز می‌کند. این ویتامین تاثیر به سزایی در رشد موها دارد و کمبود آن می‌تواند باعث کند شدن چرخه رشد مو شود.

پروتئین‌ها:
پروتئین‌ها به طور کلی برای رشد و ترمیم بافت‌های بدن ما استفاده می‌شوند. فولیکول‌های مو نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ در نتیجه برای پروتئین‌ها نیز، باید جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید.

ریزش مو پس از عمل بای پس معده
یکی از عوامل تاثیرگذار در ریزش مو پس از عمل لاغری، تغییر رژیم غذایی و تغذیه است

کاهش وزن شدید و ریزش مو

ریزش مو در افرادی که خیلی سریع وزن کم می‌کنند، شایع است؛ کاهش سریع وزن نیز هدف عمل لاغری است! در نتیجه بعد از عمل لاغری، وقتی بدن وارد دوره کاهش وزن سرعتی می‌شود، ممکن است دچار ریزش مو شوید.

بدن ما به طور کامل خود را با شرایط تطبیق می‌دهد و اصلا دوست ندارد شرایط ناگهانی تغییر کنند. تغییرات ناگهانی همانطور که گفته شد، باعث وارد شدن بدن به حالت هشدار می‌شوند. البته جای نگرانی وجود ندارد. بعد از گذشت چند ماه، بدن با شرایط جدید تطابق پیدا می‌کند و چرخه رشد و ریزش موها به حالت اول باز می‌گردد.

چطور از ریزش مو پس از عمل لاغری جلوگیری کنیم؟

هنوز هم مسائل خیلی زیادی در رابطه با ریزش مو وجود دارند که برای ما روشن نشده‌اند. با این حال، می‌توانید با برداشتن قدم‌هایی، تا جای ممکن از ریزش مو جلوگیری کنید و سلامت را به موهای خود بازگردانید. پایین‌تر 5 قدمی که می‌توانید برای کنترل ریزش موی خود پس از عمل لاغری بردارید را برای شما لیست کرده‌ایم.

  1. از تمام ویتامین‌هایی که برای شما تجویز شده است، به طور مرتب استفاده کنید.
  2. هر روز مقدار مناسبی از پروتئین دریافت کنید. (60 گرم روزانه برای بانوان و 80 گرم روزانه برای آقایان)
  3. تا جایی که می‌توانید بعد از عمل لاغری از استرس دوری کنید؛ سعی کنید تا چند ماه در محیطی آرام باشید.
  4. تمام داروهایی که قبل از عمل مصرف می‌کرده‌اید را برای دکتر جراح خود لیست کنید. این کار به پزشک جراح شما کمک می‌کند تا بهترین داروها را برای درمان شما تجویز کنید.
  5. از سرم‌ها و ماسک موهای معتبر استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که سرم‌ها و ماسک‌های معتبر مو می‌توانند روند ریزش مو را کاهش دهند.
دکتر بهزاد نعمتی هنر | متخصص جراحی عمومی
متخصص جراحی سرطان های گوارشی
فلوشیپ لاپاراسکوپی و چاقی در تهران
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرضیه
مرضیه
2 سال قبل

دکتر من بعد از عمل اسلیو نمیتونم قرص مکمل زیادی بخورم، معده درد میشم اما موهام شدید ریزش کرد و الان هم ادامه داره، چیکار کنم که یه کم بهتر شه و جلوشو بگیرم

.
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x