دکتر بهزاد نعمتی هنر، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ لاپاراسکوپی

پرخوری عصبی چیست؟ و چگونه درمان می‌شود؟

آنچه در این مقاله میخوانید 🔻

انسان امروزی بیش از هر زمان دیگری با چاقی رو به رو است! چاقی‌ درجه‌های متفاوتی دارد و درجه‌های اولیه، یک بیماری محسوب نمی‌شود. با این حال هر چه وزن فرد بالا برود، به جز چاقی خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مختلف نیز بالا می‌رود.

در این بین خیلی از افراد به حرف درباره رژیم و کاهش وزن بسنده می‌کنند. عده‌ای رژیم‌ها سنگین می‌گیرند و برخی نیز به سراغ عمل لاغری مانند عمل اسلیو معده می‌روند. اما اگر خود بیماری چاقی مربوط به یک بیماری باشد چه؟! پرخوری عصبی یا بلومیا یکی از بیماری‌هایی است که، به صورت مستقیم در چاقی افراد اثر دارد. در این مقاله به بررسی پرخوری عصبی و روش‌های درمان این بیماری، خواهیم پرداخت.

تعریف پرخوری عصبی یا بلومیا

بولیمیا یا پرخوری عصبی، یک بیماری عصبی بسیار خطرناک است که تغذیه افراد را دچار اختلال می‌کند. فرد مبتلا به بلویمیا، ممکن است مخفیانه به سراغ غذاها رفته و حجم زیادی از آن‌ها را بدون احساس سیری وارد دستگاه گوارشی خود بکنند. این افراد معمولا به هنگام دیدن غذا کنترل خود را از دست داده و بعد از پرخوری، به خاطر داشتن عذاب وجدان شروع به کم کردن کالری از راه‌های نادرست می‌کنند.

این افراد برای خلاص شدن از شر کالری‌های اضافی که دریافت کرده‌اند، به سراغ کارهای نامتعارفی چون بالا آوردن می‌روند. همین باعث می‌شود که علاوه بر مضرات خود چاقی، با مشکلات گوارشی دیگری نیز مواجه شوند. افراد دارای بولیمیا بیشتر از بقیه افراد به شکل ظاهری خود اهمیت می‌دهند؛ با این حال توانایی کنترل خود را به هنگام غذا خوردن از دست می‌دهند.

پرخوری عصبی چه علائمی دارد؟

بولیمیا یا پرخوری عصبی علائمی دارد که می‌توانید با بررسی آنها بیشتر با این بیماری آشنا شوید. با این حال نباید این نکته را فراموش کنید که تشخیص و درمان خانگی نادرست ممکن است شما را دچار مشکلاتی بسیار جدی‌تر از این بیماری بکند. در نتیجه در صورت مشاهده هر کدام از علائم احتمالی این بیماری، خیلی سریع با یک پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید تا بتوانید با برنامه و تجویزهای درست بر این بیماری غلبه کنید.

  • خیلی بیشتر از حالت عادی درگیر اضافه وزن و چاقی خود هستید.
  • از اینک وزن شما حتی شده به مقدار کم افزایش پیدا کند، وحشت دارید.
  • وقتی که غذا خوردن را شروع می‌کنید، کنترل خود را از دست می‌دهید و نمی‌توانید متوقف شوید.
  • بعد از غذا خوردن خود را مجبور به بالا آوردن و یا ورزش‌های سنگین می‌کنید تا بتوانید با عذاب وجدان کنار بیایید.
  • بعد از غذا خوردن به صورت هیجانی روزه می‌گیرید، یا از غذا خوردن اجتناب می‌کنید.
  • سعی می‌کنید از داروهای گیاهی برای لاغری استفاده کنید.

علائم بالا با اینکه خیلی ساده به نظر می‌رسند می‌توانند به شما کمک کنند تا قبل از جدی شدن ماجرا بیماری را تشخیص دهید و به سراغ درمان آن بروید. همه این علائم را نمی‌توانید در یک روز یا یک ساعت پیدا کنید. برای بررسی دقیق علائم باید برای یک دوره یک هفته‌ای یا یک ماهه خود را تحت نظر بگیرید.

بیماری پرخوری عصبی
فرد مبتلا به این بیماری، با دیدن غذا کنترل خود را از دست داده و کالری زیادی را وارد بدن خود می‌کند

دلایل ابتلا به پرخوری عصبی چیست؟

دلیل اصلی ابتلا به پرخوری عصبی یا همان بولیمیا مشخص نیست. با این حال فاکتورهای زیادی هستند که مطمئنا در تشدید این بیماری و وارد شدن آن به مراحل پیشرفته‌تر اثر دارند. مواردی چون ژنتیک، محیط، سلامت روانی و یا حتی فرهنگ‌های مختلف غذا خوردن می‌توانند از دلایل تشدید و درگیری با این بیماری باشند. پایین‌تر می‌توانید چندین دلیل که مطالعات و تحقیقات مختلف به عنوان عوامل ابتلا به بولیمیا معرفی کرده‌اند را پیدا کنید.

  • زندگی پر استرس و تغییر ناگهانی در شرایط زندگی
  • داشتن مشکلات روانی نظیر هر گونه سو استفاده یا افسردگی
  • داشتن تصویر ذهنی منفی از بدن خود
  • کمبود اعتماد به نفس و تمرکز بر روی نظرات منفی اطرافیان
  • مشغول شدن در کارهایی که در آنها داشتن وزنی مناسب و ظاهر زیبا یکی از فاکتورهای اصلی محسوب می‌شود.

عوامل تشدید کننده بیماری پرخوری عصبی چیست؟

بولیمیا یا پرخوری عصبی بیش از آنکه یک بیماری فیزیکی باشد، یکی بیماری ذهنی است که اعصاب و روان ما را درگیر می‌کند. این یعنی برای بهبود این بیماری باید مشکل را در ذهن خود ریشه یابی کنیم! متاسفانه بیماری‌های ذهنی و روانی بسیار پیچیده‌تر از بیماری‌های فیزیکی هستند و همین باعث می‌شود تا این بیماری به راحتی تشدید شوند.

بیمار پرخوری عصبی نیز با مواردی چون سخت گرفتن و تنبیه کردن خودتان، مقصر دانستن اطرافیان بدتر می‌شود. خیلی از افراد هم وجود دارند که تصور می‌کنند می‌توانند به تنهایی از پس این بیماری بر بیایند. همین تک روی می‌تواند باعث تشدید بیماری شود.

نکته دیگری که به شدت بر روی سلامت روانی ما و تشدید یا درمان بولیمیا اثر می‌گذارد، احساس ما نسبت به خودمان است. هرگز! تکرار می‌کنیم هرگز نیازهای دیگران را بر نیازهای خود ارجعیت ندهید! شاید باور اینکه همین مسائل ساده می‌توانند پرخوری عصبی را تشدید کنند، سخت باشد اما با دوری کردن از هر یک از این موارد خواهید که شرایط شما تا چه حد بهتر خواهد شد.

پرخوری عصبی (بولیمیا)
برای درمان بیماری پرخوری عصبی، فرد نباید خود را مقصر دانسته و تنبیه کند

مشکلات ناشی از پرخوری عصبی چیست؟

پرخوری عصبی مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد می‌کند. علاوه بر نگرانی‌ها و استرس زیادی که از لحاظ روانی بیمار را اذیت می‌کنند، بدن او نیز با مشکلات زیادی درگیر می‌شود. یکی از بزرگترین این مشکلات، مشکل هضم غذا است. افرادی که به پرخوری عصبی دچار می‌شوند به سیستم گوارش خود فشار می‌اورند. همین باعث می‌شود که دل درد بگیرند و سیستم گوارشی آنها دچار اختلال شود.

[ بیشتر بدانید: سندروم دامپینگ چیست؟ ]

مشکل دیگری که در کمین افرادی با بیماری پرخوری عصبی است؛ اختلال در سیستم گردش مایعات در بدن این افراد است. در واقع غذا خوردن زیاد، با حجم زیاد باعث کاهش آب بدن می‌شود. همین دی‌هیدراته شدن بدن باعث ضعف در ماهیچه‌ها می‌شود و از آنجا که قلب نیز یک ماهیچه است، دچار ضعف می‌شود. ضعیف شدن ماهیچه قلب نهایتا به اختلال گردش مایعات در بدن می‌انجامد که خود می‌تواند مشکلات متعددی را برای بیماران ایجاد کند.

چطوری به پرخوری عصبی غلبه کنیم؟

همان طور که گفتیم، مهم‌ترین دلیل پرخوری عصبی نبود اعتماد به نفس و حساسیت روی ظاهر است. این یعنی ریشه این بیماری کاملا ذهنی است. درمان بیماری‌هایی که به ذهن مربوط می‌شوند نیز راهی جز مشاوره و روان درمانی نیست. در واقع تنها راه پزشکی برای درمان بولیمیا روان درمانی است! با این حال همراه با روان درمانی و مشاوره باید با یک دکتر تغذیه مشورت کنید تا بتوانید این بیماری را بدون هیچ مشکل و عارضه‌ای پشت سر بگذارید.

در روان درمانی سعی می‌شود تا چرخه غذا خوردن بدون کنترل بیمار شکسته شود و به حالت عادی بگردد. روانشناش همچنین تلاش می‌کند تا افکار منفی را از بیمار دور کند. در واقع بیمار در طول درمان کم کم با شکل ظاهری خود کنار می‌آید و یاد می‌گیرد تا همیشه خود را در اولویت قرار دهد. در کنار همین روند درمانی پزشک تغذیه به شما کمک می‌کند تا با تغذیه سالم، دستگاه گوارش و به طور کل بدن خود را تقویت کنید.

راه‌های خانگی درمان پرخوری عصبی

با اینکه استفاده از درمان‌های خانگی و خودسرانه را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم، درمان‌هایی وجود دارند که می‌توانید در خانه و بدون نیاز به پزشک از آنها استفاده کنید. شاید یکی از بهترین درمان‌ها برای رفع مشکلات گوارشی پرخوری عصبی، استفاده از محصولات پروبیتویک باشد. این محصولات با داشتن باکتری‌های مفید دستگاه گوارش را تقویت می‌کنند و چرخه بیماری را بهم می‌زنند.

دیگر درمانی که توسط خیلی از بیمارها توصیه می‌شود، ورزش یوگا است! یوگا ورزشی است که به طور موازی بر روی جسم و روح شما کار می‌کند. در واقع حرکات ورزشی یوگا به شما کمک می‌کند تا به آرامش ذهنی برسید و عضلات خود را تقویت کنید. در کنار یوگا می‌توانید مدیتیشن و مراقبه را امتحان کنید تا به ذهن خود مسلط شوید. همان طور که بالاتر گفتیم، پرخوری عصبی بیماری با ریشه‌های روانی است؛ نهایتا هم مسلط شدن به ذهن‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا از چنگ این بیماری رها شوید.

برگرفته از:

https://www.homeremedyhacks.com/26-incredible-home-remedies-treat-bulimia/
https://www.healthline.com/health/bulimia/effects-on-body#Integumentary-system
https://www.eatingdisorderhope.com/information/bulimia
https://www.verywellmind.com/things-to-stop-if-you-have-an-eating-disorder-1138275

دکتر بهزاد نعمتی هنر | متخصص جراحی عمومی
متخصص جراحی سرطان های گوارشی
فلوشیپ لاپاراسکوپی و چاقی در تهران
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نگار اولیایی
نگار اولیایی
2 سال قبل

سلام اقای دکتر خواهر مشکل پرخوری عصبی داره. دارو هم مصرف میکنه اما تاثیر زیادی نداره. بهترین راه لاغری براش چیه خیلی ممنون

.
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x