بایدها و نبایدهای رژیم غذایی بعد از جراحی آپاندیس

عناوین

یکی از شایع‎ترین دردهای شکمی که به جراحی نیاز دارد، آپاندیس است. این عضو نقشی در هضم غذا نداشته و بنابراین با برداشتن آن تغییری در سیستم گوارشی رخ نخواهد داد. اما پس از جراحی باید تغییری کوچک و مقطعی در رژیم غذایی خود داشته تا دوران نقاهت به خوبی سپری شود. مصرف برخی غذاها پس از جراحی آپاندیس می‌تواند درد ناشی از عمل را افزایش دهد.

آپاندیس زائده‌ای کوچک بوده و در زیر دریچه‌ای که روده باریک را به بزرگ وصل می‌کند قرار دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر درباره مکان قرارگیری اپاندیس صحبت کنیم باید بگوئیم که، آپاندیس در سمت راست بدن و در زیر شکم قرار دارد. آپاندیس با غذا پر و سپس به درون روده بزرگ تخلیه می‌شود. اگر تخلیه به درستی صورت نگیرد، آپاندیس مسدود و عفونی می‌شود.

چرا آپاندیس ملتهب میشود؟

آپاندیسیت می‌تواند حاد یا مزمن باشد، اما در هر صورت خطرناک بوده و باید به طور کامل درمان شود. علت آپاندیسیت برای پزشکان دقیقاً مشخص نیست، زیرا هیچ نشانه ویژه‎ایی برای آن وجود ندارد.

آپاندیس در محل اتصال روده کوچک به بزرگ قرار داشته و در آن قسمت دریچه‎ایی وجود دارد که به طور معمول بسته است. گاهی اوقات، این دریچه باز و باکتری و مواد غذایی به درون آن راه یافته و باعث عفونت در این ناحیه می‌شوند.

مدفوع سفت، عفونت ویروسی، میکروبی و انگلی از جمله دلایلی است که سبب انسداد آن خواهد شد. با بروز عفونت، درد در ناحیه شکمی آغاز می‌شود. برای درمان آن ممکن است از داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده شود، اما در شرایط حاد عمل آپاندیس آخرین و مطمئن‌ترین راه‌حل برای درمان است.

در غیر این صورت، احتمال ترکیدگی آپاندیس وجود داشته و در این حالت، عفونت در ناحیه شکمی پخش شده و بیمار را تهدید خواهد کرد. ورم آپاندیس به جنسیت ربط نداشته و در هر سن و سالی می‎تواند بروز کند.

درد آپاندیسیت چگونه است؟

هر دل دردی را نمی‎توان به ورم آپاندیس نسبت داد. از علائم اولیه این بیماری می‎توان به، حالت تهوع و بی‌اشتهایی اشاره کرد. در ابتدا درد شکمی را به طور خفیف تجربه خواهید کرد و عموما آن را در اطراف ناف حس می‌کنید. با شدت گرفتن التهاب، درد شکمی قسمت پایین و راست شکمی را دربر می‎گیرد. برخی بیماران سوزش و تکرر ادرار را تجربه می‎کنند، این امر به دلیل قرار گرفتن، نوک آپاندیس در ناحیه لگن است. در مردان، درد در ناحیه سمت راست بیضه نیز حس خواهد شد.

درد شکمی آپاندیس، دردی نیست که قطع شود. بیمار با سرفه، عطسه کردن و حتی راه رفتن آن را حس می‌کند. هنگامی ناحیه پایینی و راست شکمی، لمس می‎شود، درد به راحتی احساس خواهد شد. با شناخت علائم هشدار دهنده آپاندیس میتواند بیمار را در اقدام سریع برای درمان کمک کند.

معمولا پزشک با معاینه فیزیکی و شرح حال بیمار، آپاندیسیت را تشخیص خواهد داد، اما برای اطمینان از این موضوع، آزمایش‌های خاصی مانند ادرار، خون، سونوگرافی و تصویربرداری ساده از شکم و قفسه سینه را نیز تجویز خواهد کرد. با در نظر گرفتن این آزمایش ها متخصص جراحی عمومی، مقدمات عمل جراحی را فراهم خواهد کرد

بعد از عمل جراحی آپاندیس چه بخوریم؟

پس از گذشت چند ساعت از به هوش آمدن، به شما اجازه داده می‎شود تا مقداری کمی آب بنوشید. وعده‌های غذایی شما پس از جراحی آپاندیس باید سبک بوده و به راحتی قابل هضم باشد.

پس از عمل ممکن است هضم غذا برای سیستم گوارشی سخت باشد، به همین دلیل داشتن یک رژیم غذایی با مایعات و غذاهای آبکی به شما پیشنهاد خواهد شد.

این غذاها می‎تواند شامل فرنی، شیر، ماست و سوپ خامه باشد. از این رژیم‎ها به عنوان یک رژیم کامل مایع و انتقالی یاد می‌شود، چراکه تنها برای مدت زمان خاصی آن را مصرف کرده و سپس غذاهای دیگر را به آن اضافه می‌شوند.

با استفاده از این رژیم مقداری پروتئین و کلسیم برای بدن تأمین خواهد شد، اما برای سایر مواد مغذی ضروری مانند آهن، ویتامین A و سایر ویتامین‌ها باید به سراغ مصرف دیگر مواد غذایی بروید.

در رژیم غذایی مایع، باید از مصرف غذای جامد مانند میوه‌ها، گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیا، نان، غلات سرد، برنج، ماکارونی، آجیل و دانه ها یا هر غذایی که نیاز به جویدن داشته باشد پرهیز کنید.

پزشک متخصص جراحی عمومی زمان بازگشت به رژیم معمولی را مشخص خواهد کرد. این مدت زمان چندان طولانی نخواهد بود. برخی بیماران با گذشت سه تا چهار روز، می‌توانند به تدریج رژیم غذایی معمولی خود را آغاز کنند.

غذاهایی که بعد از عمل آپاندیس میتوان خورد
بعد از عمل جراحی آپاندیس به شما رژیم غذایی مایعات پیشنهاد خواهد شد

چند روز پس از جراحی آپاندیس به رژیم غذایی معمول خود برمیگردم؟

اگر در حین و پس از رژیم غذایی انتقالی، درد شکم، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال را تجربه نکردید، باید بتوانید رژیم غذایی معمول خود را به تدریج از سر بگیرید و سعی کنید از همه مواد غذایی در رژیم خود داشته باشید.

مواد مغذی به بدن برای تولید سلولهای جدید و جلوگیری از عوارض بعدی کمک خواهد کرد. برای اطمینان از تامین مواد مغذی، غلات سبوس‌دار، انواع میوه‌ها و سبزیجات، غذاهای لبنی کم چرب و منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ، غذاهای دریایی، توفو و لوبیا را به رژیم روزانه خود اضافه کنید.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل تضمین می‌کند که بدن مقدار کافی پروتئین، کربوهیدرات و چربی دریافت می‌کند. هر یک از این مواد مغذی در بهبودی زخم بعد از جراحی نقش خواهند داشت. پروتئین در تشکیل کلاژن نقش مهمی دارد. کلاژن قسمت مهمی از بافت همبند است که محل برش را پر می‌کند.

کربوهیدرات‌ها انرژی لازم برای ایجاد بافت و رگ‌های خونی جدید را بوجود خواهند آورد. برای این منظور می‌توانید از غذاهایی مانند نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و میوه‌ها و سبزیجات استفاده نمایید.

چربی برای ایجاد غشای سلولهای جدید لازم است و همچنین به کاهش التهاب کمک خواهد کرد. چربی را می‌توانید از منابعی نظیر روغن زیتون، آجیل، دانه‌ها و آووکادو تهیه کنید.

بعد از عمل جراحی آپاندیس چه غذاهایی نخوریم؟

پس از جراحی آپاندیس از خوردن غذاهای چرب و سنگین که ممکن است باعث تهوع و استفراغ شوند خودداری کنید. با این حال، نمی‎توان گفت این مشکل در همه بیماران دیده می‎شود. افراد زیادی در مدت زمانی کوتاه، می‎توانند بدون هیچ مشکلی همان رژیم غذایی معمولی خود را داشته باشند.

در هر صورت، بسیار توصیه می‌شود که حدود 7 تا 10 روز از  مصرف غذاهای چرب خودداری کنید. با داشتن یک رژیم غذایی ملایم کمتر به اسهال، ناراحتی و نفخ شکم مبتلا خواهید شد. اکثر غذاهایی که حاوی کربوهیدرات هستند ممکن است باعث ایجاد اسهال شوند. بنابراین بهتر است تا آنجا که می‌توانید از خوردن کاهو، کلم بروکلی و حبوبات پخته شده خودداری کنید.

غذاهایی که بعد از عمل آپاندیس نباید خورد
بعد از عمل جراحی آپاندیس، باید از خوردن غذا‌های پرچرب و سنگین خودداری کنید

پس از جراحی آپاندیس به سراغ قندها نروید!

پس از جراحی آپاندیس ، انواع مختلفی از قندها نیز وجود دارند که نباید به سراغ آنها بروید، زیرا ممکن است باعث درد و ناراحتی‌های شکمی شوند. آنها شامل فروکتوز، ساکارز و لاکتوز (قند طبیعی موجود در محصولات لبنی) هستند. همچنین باید از مصرف نشاسته‌هایی مانند گندم، ماکارونی، ذرت و سیب زمینی نیز اجتناب کنید، زیرا این مواد غذایی هنگام تجزیه در روده بزرگ گاز تولید خواهند کرد.

تا زمان بهبودی کامل باید از مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی الکل خودداری کنید. الکل به عنوان یک دارو به‌شمار می‌رود و ممکن است با داروهای بیهوشی که هنوز در سیستم بدن شما وجود دارد، واکنش منفی نشان دهد و به همین دلیل باید کاملاً از آن اجتناب کنید. حتی توصیه می‌شود به سراغ غذاهایی که با الکل طبخ می‌شوند نیز نروید. غذاهای پخته شده حاوی الکل، پس از بیست و پنج دقیقه پخت، حدود 45٪ از آن را در خود حفظ می‌کنند.

به طور کلی می‎توان گفت مصرف غذاهای زیر پس از جراحی آپاندیس توصیه نمی‌شود:

• غذای پرچرب و پر قند
  • نوشیدنی‌های گازدار
  • غذای فرآوری شده
  • لوبیا، کلم بروکلی و سبزیجاتی که منجر به نفخ خواهند شد.
  • انواع نان‌هایی که با آرد تصفیه شده تهیه می‌شوند.
  • غذای تند و سرخ شده
  • الکل و کافئین

برگرفته از:

5 1 رای
حمید
1 سال قبل

سلام چند وقتیه که درد شدیدی در شکم حس میکنم، البته دردش مقطعیه و هی میره و میاد میخوام بدونم که این درد آپاندیس هست؟

مهدیه
پاسخ به  حمید

درد اپاندیس بصورت مداومه و مقطعی نیست

دکتر علی محمدی مقدم
1 سال قبل

چرا خوردن الکل بعد ازجراحی و خارج کردن آپاندیس خوب نیست ؟

یاسر
1 سال قبل

میخاستم بدونم بد از گذشت ۱ماه بد عمل اگ ب ورزش کردن ادامه دهیم ممکنه اذیت بشیم یا ن ؟

خانم محمدی
1 سال قبل

سلام من 22 روزه که اپاندیسموعمل کردم ولی هنوز در ناهیه سمت راست شکم وپهلوم خیلی احساس داد وسوزش میکنم چرا؟؟؟؟؟؟

زیبا

سلام من سه روطه عمل آپاندیس کردم مدفوع نداشتم میترسم

ن
1 سال قبل

سلام من 4 روزه عمل کردم حالا باید بعد رژیم غذایی ام که شامل مایعات میشه بعدش باید چه غذاهایی بخورم ؟

محمد
1 سال قبل

الان آپاندیسم دوروزه که عمل کردم حالا چه خوراکیهای برای خوردن مناسبه فقط نامشونومیخام

حمیدرضا

سلام من آپاندیسم متورم شده بود و الان ۷۲ ساعته که عمل کردم تا چند وقت نمیتونم مشروب بخورم ؟

بعداز عمل آپاندیس چه کارهایی باید انجام داد

بیتا

سلام من شکمم درد میکنه یه هفتس عمل آپاندیس شدم شکمم صفت شده چی باید بخورم که خوب بشه

صبا

سلام من ۷ روزه عمل اپاندیس کردم بعد بخیم یه شلنگ پلاستیکی هم گذاشتن برای عفونت ولی الان اون قسمت شلنگه خیلی درد میکنه و سوزش دارم میخواستم ببینم مشکل از چیه

الهام

سلام ۱۰روره عمل اپاندیس کردم هنوز درد دارم خیلی زیاد بدنم داغه و خیس عرق میشم

احمد

من عمل اپاندیس انجام دادم پزشک گفته غذا ابکی استفاده کنم ابکی تا چ سطحی میتونم بخورم

مریم

سلام خسته نباشید
من الان 9 روزه آپاندیس عمل کردم جا بخیه و اطراف بخیم هم میسوزه و هم درد دارم بخاطر چیه دردش ؟
بعد چه میوه هایی بخورم خوبه ؟؟؟؟

مهدیه

غذای مصرف روز اول ودوم عمل آپاندیس
ش

مرتضی

سلام ۶ روزه که عمل کردم ولی وقتی می خوام پیاده روی کنم درد دارم چیکار کنم نمی تونم از چه غذا هایی بیشتر استفاده کنم ممنون

علی اکبر

سلام من آپانتس داشتم عمل کردم دو روزه باید چه غذاهای بخورم

سلام دخترم7سالش
تازه عمل آپاندیس کرده گفته شده فقط مایعات بدین صبحانه مایعات چی می‌تونه باشه

سلام من بچم ۴ساله ش عمل اپاندیس انجام داده چه غذاهای مفیده بدم بهش

کاربران ناشناس

سلام من حدود ۵ روز پیش اپاندیس م رو عمل کردم می خواستم بپرسم میتونم به رژیم عادی خودم برگردم

الهام

پاسخ به  الهام

سلام .براکسی که اپاندیس عمل کرده صبحونه چی بدم

اسما

سلام من 19سالم یک هفته ازجراهی آپاندیس من میشود تاحال درد درناحیه شکم من کم نشده چی باید کنم تااین درد کم بشه

کاربران ناشناس

من الان چهار روز در بیمارستان آپاندیسم رو عمل کردم و بودم بعد از چهار روز از بیمارستان مرخص شدم البته آپاندیسم ترکیده بود آمدم خانه دو روز میشه خانه هستم کدوم غذا ها رو بخورم

لی لی
28 روز قبل

سلام وقت به خیر
آیا هنگام عمل آپاندیس آندوسکوپی هم صورت می گیره همسرم یه روزه عمل کرده اما قسمت زبان کوچکش بسیار متورم و قرمز شده می خواستم علت رو بدونم ؟
متشکرم

فاطمه بیات
ویرایشگر
17 روز قبل
پاسخ به  لی لی

سلام، آندوسکوپی انجام نمیشه ولی علت به خاطر لوله گذاری حنجره هست بنابراین ممکنه اون قسمت متورم بشه.

صادق
10 روز قبل

سلام خسته نباشین یه درد جزیی در کشاله ران سمت راستم داره البته ۴ روز لباس تنگ پوشیده بودم بازم درد جزیی گاهی داره از چی میتونه باشه چون سمت راسته آپاندیسه؟

.
()