عمل جراحی توده پستانی

توده در سینه

هر برآمدگی غیرطبیعی در بدن اعم از کیست یا تومور، توده خوانده می‌شود. توده ها در هر قسمت از بدن ممکن است بوجود بیاید از جمله در ناحیه پستان.

خبر خوب این است اکثر توده های پستانی توده های خوش خیمی هستند و در صورت تشخیص به موقع٬ درمان کامل می شوند و حتی ممکن است نیاز به درمان خاصی نداشته باشند.

پس قرار نیست اگر شما در سینه خود، توده ای لمس کردید این توده حتما بدخیم و یا سرطانی باشد یعنی هر توده ای سرطان نیست. گرچه امروزه سرطان های پستان با تشخیص زود هنگام نیز قابل درمان هستند.

انواع مختلف و شایعی که برای توده ها در سینه شناخته شده هستند، عبارتند از: فیبروکیستیک سینه، فیبروآدنوم ها، کیست سینه، آبسته پستان، نکروز چربی و برخی توده های دیگر که پایین تر توضیح داده شده اند.

فیبروکیستیک سینه

شایع ترین تغییر خوش خیم پستانی٬ تغییرات فیبرو کیستیک سینه است. تغییرات فیبروکستیک پستان ها، امروزه دیگر به طور اختصاصی بیماری به حساب نمی آید.

تغییرات فیبرو کیستیک با تغییرات هورمونی خانم ها در سیکل قاعدگی ماهانه ارتباط مستقیم دارد و قبل از عادت ماهیانه دردناک تر و بزرگ تر میشوند و بعد از اتمام قاعدگی از درد و اندازه آن کاسته شود.

این تغییرات فیبروکیستیک بیشتر در سنین جوانی بروز می کنند. در خانم های زیر 50 سال و آن هایی که هنوز قاعدگی را تجربه می کنند. در این حالت پستان توسط یک سری بافت سفت احاطه شده است. برای درمان این شرایط ویتامین تجویز می شود و اگر بهبودی نداشت برای تغییر درمان به پزشکتان مراجعه کنید.

فیبرآدنوم

فیبر آدنوم ها را می توان به عنوان خوش خیم ترین توده های پستانی به حساب آورد. این توده ها نیز واضحا در خانم های جوان بیشتر دیده می شوند (اکثرا خانم های زیر 35 سال).

این توده ها اغلب سفت و به صورت گرد هستند و می توانند متحرک باشند، و در یکی از پستان ها یا در هر دو پستان یه صورت تکی یا چند تایی دیده شوند.

این توده ها در بیشتر مواقع دردناک نیستند و می توانند بعد از چند سال خود به خود از بین بروند. شرایطی هم وجود دارد که اندازه فیبرآدنوم تغییر نکند یا کوچکتر و یا بزرگ تر شود.

بعد از تشخیص فیبرآدنوم ها، در صورت پایدار بودن شرایط و کوچک بودن توده و رشد نکردن آن می توان طبق صلاحدید پزشک بیمار را پیگیری کرد و هر 6 ماه ویزیت کرد و درخواست تصویربرداری از پستان داد.

جراحی فیبرآدنوم

اگر طی بررسی ها و ماموگرافی سینه٬ توده در حال بزرگ شدن بود یا از ابتدا سایز بزرگی داشت، گزینه جراحی پیش توصیه میشود.

کیست پستان

کیست های سینه هم اغلب موارد در هر دو پستان رویت می شوند و کیست یا کیسه هایی هستند که در داخل خود مایع و به ندرت خون دارند. ممکن است دردناک و حساس هم بشوند. در هر سنی ممکن است رخ بدهد اما در خانم های 40 تا 50 سال ممکن است بیشتر رخ بدهد.

درمان هم بستگی به شرایط شما و نوع کیست و اندازه آن و محتویات داخل آن دارد. پزشک ممکن است دارو بدهد و کیست را با یک سوزن ظریف تخلیه کند.

جراحی کیست پستان

در مواقعی هم که پزشک مشکوک به اختلالات غیر طبیعی باشد یا اگر بیمار مرتبا دچار کیست شود ممکن است جراحی را به عنوان درمان موثر پیشنهاد دهد.

آبسه پستان

شاید در دوران شیردهی برخی از خانم ها آبسه های پستان را تجربه کرده باشند. توده هایی که دردناک هستند و متورم می شوند و در معاینه حالت موج دار دارند. در داخل این آبسه ها عفونت و چرک به دلیل داخل شدن باکتری به مجرای سینه، وجود دارد.

جراحی آبسه پستان

در صورت ایجاد این گونه توده ها باید سریعا به پزشک مراجعه و برای درمان اقدام کرد. درمان آبسه های چرکی تجویز آنتی بیوتیک و اقدام به جراحی است.

در مواقعی هم ممکن است در پستان عفونت و التهاب هنوز به مرحله تشکیل آبسه نرسیده باشد و بتوان با آنتی بیوتیک، در صورت مراجعه به موقع، درمان کرد.

نکروز چربی

نکروز به معنای مرگ سلولی است و نکروز چربی هم یعنی از بین رفتن حیات سلول های چربی.
وقتی شما سینه های اغلب بزرگی داشته باشید و ضربه جدی به سینه شما وارد شود مثلا در یک تصادف یا جراحی اخیر روی پستان.

از بین رفتن این سلول های چربی توده با حاشیه نامنظم، سفت و بدون درد ایجاد می کند که پزشک شما نمی تواند در معاینه و حتی تصویر برداری از پستان، متوجه تفاوت این ضایعه با یک ضایعه به ظاهر بدخیم شود.

جراحی نکروز چربی

پس برای تشخیص ضایعه در سینه، نمونه برداری و یا شاید جراحی و درآوردن توده لازم باشد. ولی در مجموع نکروز چربی اغلب جای نگرانی ندارد.

علائم نکروز چربی

• احساس وجود توده در پستان ها
  • وجود درد و حساسیت در لمس پستان ها
  • وجود تغییرات پوستی روی پستان
    • کشیدگی یا فرورفتگی
    • داخل رفتن نوک پستان
    • وجود زخم طول کشنده
    • قرمزی
    • حالت پوست پرتقالی و …
  • وجود ترشح از نوک پستان ها (شیری یا چرکی یا خونی)

در مجموع در حال حاضر به دلیل افزایش آگاهی خانم ها و انجام غربالگری ها و تصویر برداری ها و معاینه منظم پستان توسط خود افراد و پزشک، سرطان های پستان به موقع تشخیص داده می شوند و اغلب با درمان بهبود پیدا می کنند. نکته ای که مهم است این است که در صورت مشاهده هرگونه علائمی که ذکر شد، بدون نگرانی به پزشک مراجعه کنید.